Είναι γνωστό ότι οι μεταφορές καταναλώνουν το ένα τρίτο της συνολικής τελικής ενέργειας στην ΕΕ. Το μεγαλύτερο μέρος αυτής της ενέργειας προέρχεται από το πετρέλαιο. Αυτό σημαίνει ότι οι μεταφορές «ευθύνονται» για μεγάλο μέρος των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της ΕΕ και συμβάλλουν σημαντικά στην κλιματική αλλαγή.
Στο πλαίσιο του EU Green Deal, η Ελλάδα έχει θέσει ως πρωταρχικό και αδιαπραγμάτευτο στόχο της την μετάβαση σε πιο καθαρές και πιο πράσινες μορφές ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό καλούμαστε να συμβάλλουμε όλοι. Γι’ αυτό και αποτελεί στρατηγική επιλογή της Κυβέρνησης και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών η προώθηση των πράσινων μεταφορών και η χρήση εναλλακτικών καυσίμων, ώστε να μειωθεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα του τομέα των μεταφορών συνολικά. Η στρατηγική του Υπουργείου για την επίτευξη της πράσινης μετάβασης στις μεταφορές εδράζεται πάνω σε τρεις βασικούς άξονες: στην προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας, στη διείσδυση της ηλεκτροκίνησης και την ενίσχυση των ΜΜΜ.
Προς αυτή την κατεύθυνση, οι ενέργειές μας είναι συγκεκριμένες και συντονισμένες. Έχουμε ήδη εκπονήσει το Εθνικό Σχέδιο Ηλεκτροκίνησης και επεξεργαζόμαστε το νέο θεσμικό πλαίσιο για την υδρογονοκίνηση. Βασική προτεραιότητά μας αποτελεί η μετάβαση σε ένα βιώσιμο, πιο οικονομικό και ολοκληρωμένο ενεργειακό σύστημα, για την ταχεία απανθρακοποίηση των μεγάλων αστικών κέντρων. Στόχος πάνω στον οποίο εργαζόμαστε είνα έως το 2030 να έχουμε μειώσει περισσότερο από 55% τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, ενώ επιδιώκουμε έως το 2050 η Ελλάδα να καταφέρει να είναι κλιματικά ουδέτερη στον τομέα των μεταφορών.
Για να το πετύχουμε αυτό, έχουμε ενσωματώσει στις στρατηγικές μας επιλογές, την προμήθεια νέων αντιρρυπαντικών λεωφορείων, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης και του υδρογόνου ως καύσιμο του μέλλοντος ωστόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά μέσα μεταφοράς.
Ειδικότερα, έχουμε δρομολογήσει την προμήθεια συνολικά 300 νέων λεωφορείων φυσικού αερίου, ενώ την ίδια στιγμή αναμένουμε τα πρώτα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία να κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης την Άνοιξη, ενώ μέχρι το 2027 θα έχει ανανεωθεί σχεδόν συνολικά ο στόλος, με 1.300 λεωφορεία αντιρρυπαντικής τεχνολογίας.
Παράλληλα, μέσω του προγράμματος επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά» προωθούμε την ηλεκτροκίνηση στα ιδιωτικά οχήματα και εξετάζουμε ειδικά προγράμματα για την προώθηση των «πράσινων» ταξί. Μάλιστα, για τη διευκόλυνση της χρήσης ηλεκτρικών οχημάτων πανελλαδικά, υλοποιούμε το πρόγραμμα «Φορτίζω Παντού», για να αυξήσουμε τα σημεία φόρτισης σε όλη την χώρα. Αυτή τη στιγμή, τα σημεία φόρτισης είναι περίπου 5.500 και ο στόχος μας είναι να ξεπεράσουν τα 100.000 εως το 2030.
Ο εκσυγχρονισμός και η μετάβαση στις πράσινες μεταφορές δεν είναι απλά μια επιλογή, αλλά αναγκαία συνθήκη. Επιλογές όπως τα ηλεκτρικά λεωφορεία αλλά και τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσωπεύουν τον δρόμο προς την βιώσιμη, καθαρή και αποτελεσματική κινητικότητα. Δεν σταματούμε όμως εκεί. Ταυτόχρονα, προωθούμε και την μικροκινητικότητα, δηλαδή τη χρήση μικρών, ελαφρών και προσιτών οχημάτων, όπως τα σκούτερ, πατίνια και τα ποδήλατα, για μετακινήσεις σε μικρές αποστάσεις. Η χρήση τέτοιων οχημάτων αποτελεί μια παγκοσμίως αυξανόμενη τάση καθώς είναι η πιο οικολογική, η πιο έξυπνη αλλά και η πιο αποδοτική επιλογή οικονομικά για μικρές μετακινήσεις εντός των πόλεων.
Είναι γεγονός πως τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς αλλάζουν, με στόχο να γίνουν φιλικότερα προς το περιβάλλον και οι υπηρεσίες μεταφορών προσαρμόζονται, αξιοποιώντας ψηφιακά επιχειρηματικά μοντέλα και νέους τρόπους παροχής υπηρεσιών, που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των συμπολιτών μας.
Στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορές κινούμαστε σταθερά και με σχέδιο προς ποιοτικότερες και φιλικότερες προς το περιβάλλον μετακινήσεις και ένα τομέα μεταφορών σύγχρονο που εξυπηρετεί την κοινωνία και την οικονομία, με σεβασμό στο περιβάλλον και στις αρχές της βιωσιμότητας.
Γιάννης Ξιφαράς,, Γενικός Γραμματέας Μεταφορών : “Στον δρόμο προς έναν σύγχρονο, «πράσινο», βιώσιμο τομέα μεταφορών” | Date: 08/02/2024 © Energizing Greece Magazine | 3rd Edition March 2024 |