Η βιωσιμότητα είναι μια έννοια πολυσυζητημένη, ιδιαίτερα το τελευταίο διάστημα. Κάτι τέτοιο είναι αναπόφευκτο τη στιγμή που ο πλανήτης μας είναι αντιμέτωπος με την υπαρξιακή απειλή της κλιματικής αλλαγής, μιας απειλής τόσο σφοδρής που πλέον έχει οδηγήσει την υφήλιο σε μία κατάσταση έκτακτης ανάγκης. Τα αποτελέσματα αυτής της συνθήκης είναι ήδη ορατά και το 2023 χαρακτηρίστηκε χρονιά καμπής στην κλιματική κρίση. Γι’ αυτό και σε μία περίοδο που ο ελληνικός τουρισμός αναπτύσσεται, ωριμάζει και επανατοποθετείται στο παγκόσμιο περιβάλλον, είναι αναγκαία μια τολμηρή στρατηγική στροφή προς ένας νέο μοντέλο βιώσιμης ανάπτυξης. Ήδη, η παγκόσμια κοινή γνώμη δίνει ολοένα και μεγαλύτερη σημασία στα περιβαλλοντικά «εχέγγυα» κάθε τουριστικής επιχείρησης, αλλά και του τουριστικού προορισμού γενικότερα. Η τάση αυτή νομοτελειακά θα αυξάνεται, όσο οι περιβαλλοντικά ευαίσθητες νέες γενιές, οι millenials, η Gen Z και η Gen A που ακολουθεί, θα γίνονται δυνητικοί πελάτες και επισκέπτες. Μπροστά σε μία τέτοια μείζονα πρόκληση, η χώρα μας, ο ελληνικός τουρισμός, δεν έχει την πολυτέλεια να μείνει πίσω. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον λοιπόν, ο ελληνικός τουρισμός καλείται για ακόμα μια φορά να προσαρμοστεί και να ανταπεξέλθει στις προκλήσεις. Γιατί ο τουρισμός είναι μια δυναμική και σύνθετη διαδικασία, που απαιτεί σχέδιο, συνεργασίες, στρατηγική. Κυρίως όμως απαιτεί διορατικότητα για το πώς εξελίσσονται τα πράγματα. Κατά τη διάρκεια της εξαετούς Προεδρίας μου στον ΣΕΤΕ, δήλωνα διαρκώς ότι κανείς δε θα πρέπει να επαναπαύεται στη λογική των “ρεκόρ” ή των επιτυχιών και ότι ο εφησυχασμός μπορεί να είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνός μας. Ήταν μια εποχή, που παρόλη την οικονομική κρίση, ο ελληνικός τουρισμός κατάφερνε να αναπτύσσεται θεαματικά. Με τα χρόνια προβλήματα όμως, να υπάρχουν διαχρονικά ως μόνιμες απειλές για τη μακροχρόνια και υγιή ανάπτυξή του. Πολλά από τα σημαντικά αυτά προβλήματα, όπως για παράδειγμα αυτό του υπερτουρισμού, του κορεσμού των υποδομών, της ταυτότητας του ελληνικού καλοκαιριού, αλλά και του στρατηγικού μοντέλου για το που θα κατευθυνθούμε, παραμένουν έως και σήμερα σε μεγάλο βαθμό αναπάντητα. Παρόλα τα προβλήματα όμως, η Ελλάδα πέτυχε τα προηγούμενα χρόνια να συγκαταλέγεται στις ώριμες τουριστικά αγορές, που ανταπεξέρχονται στις σύγχρονες απαιτήσεις και μπορούν να προσελκύουν μεγάλες επενδύσεις στη χώρα. Έγιναν σημαντικά βήματα και διανύσαμε μια μεγάλη απόσταση εξέλιξης, ωριμότητας και προσαρμοστικότητας. Όλο και περισσότεροι πλέον αντιλαμβάνονται την τεράστια συμμετοχή που έχει ο τουρισμός στην κοινωνική συνοχή, στην περιφερειακή ανάπτυξη, στις θέσεις εργασίας που δημιουργούνται, στα πολλαπλά κοινωνικά οφέλη που παράγονται. Όλα αυτά θα πρέπει να τα διαφυλάξουμε και φυσικά να τα εξελίξουμε. Κυρίως όμως, θα πρέπει να αντιμετωπίσουμε με θάρρος τα προβλήματα που προανέφερα, αλλά και τη στρατηγική μετάβαση ολόκληρου του τουριστικού προϊόντος σε μια μακροχρόνια και βιώσιμη ανάπτυξη. Με προσεκτικά σχεδιασμένες πολιτικές, που πάνω από όλα θα προστατεύουν τις τοπικές κοινωνίες και το φυσικό περιβάλλον. Με ξεκάθαρες εργασιακές σχέσεις, που θα σέβονται τον εργαζόμενο και θα τηρούν αυστηρά την ισχύουσα νομοθεσία. Και κυρίως, με ένα νέο μοντέλο βιώσιμου τουριστικού προϊόντος. Και βιώσιμος τουρισμός σημαίνει τρία συγκεκριμένα πράγματα:
Πρώτον, οικονομική βιωσιμότητα, που περνάει μέσα από τη διατήρηση και την περαιτέρω βελτίωση της ανταγωνιστικής θέσης του ελληνικού τουρισμού.
Δεύτερον, περιβαλλοντική βιωσιμότητα, που περνάει μέσα από την προστασία, τη διαχείριση και την ανάδειξη του περιβάλλοντος.
Τρίτον, κοινωνική βιωσιμότητα, που περνάει μέσα από τη στήριξη των περιφερειών και των τοπικών κοινωνιών στο σύνολό τους.
Ο τουρισμός δεν μπορεί και δεν πρέπει να είναι μια αποκομμένη εξωγενής διαδικασία. Οφείλει να σέβεται, να προσαρμόζεται, να ανταποδίδει τα μέγιστα στις τοπικές κοινωνίες και στους ανθρώπους.
Πώς όμως θα οδηγηθεί ο ελληνικός τουρισμός στην επόμενη ημέρα; Απαιτείται το σχέδιο που θα μας δείχνει το δρόμο της ανάπτυξης. Και τέτοιο σχέδιο υπάρχει. Η μελέτη του ΣΕΤΕ «Ελληνικός Τουρισμός 2030 – Σχέδια Δράσης» απαντάει σε όλες τις ανησυχίες και τις ανάγκες του σήμερα, καθώς επίσης και στον τρόπο μετάβασης σε ένα μέλλον βιώσιμης ανάπτυξης. Γιατί η πορεία του ελληνικού τουρισμού προς το 2030, προϋποθέτει τη μετάβαση από την αυθόρμητη στη στοχευμένη ανάπτυξη. Προϋποθέτει ένα μεθοδικό, ουσιαστικό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό, σε ένα σαφές πλαίσιο βιωσιμότητας, λαμβάνοντας υπόψη διαθέσιμους πόρους, στόχους και αναδυόμενες τάσεις. Με βάση αυτό το σχέδιο, τα έσοδα το 2030, μπορούν να φθάσουν σε 27 δισ. Ευρώ. παρουσιάζοντας αύξηση κατά 52% σε σχέση με το 2019 που ήταν 18 δισ. Ευρώ. Το αποτέλεσμα αυτό μπορεί να επιτευχθεί, αν προσαρμοστούμε στις νέες παγκόσμιες τάσεις που ήδη διαμορφώνουν τις εξελίξεις στον παγκόσμιο και κατά συνέπεια στον ελληνικό τουρισμό. Τέτοιες παγκόσμιες τάσεις είναι ο ψηφιακός μετασχηματισμός, η οικονομία διαμοιρασμού, οι αναδυόμενοι προορισμοί, η ασφάλεια και η διαχείριση κρίσεων. Με την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων της μελέτης, μπορούμε να δούμε την Ελλάδα να κατακτά υψηλότερες θέσεις στην κατάταξη μεταξύ των δημοφιλών προορισμών του παγκόσμιου τουρισμού. Πάντα όμως, με το μυαλό σε ένα βιώσιμο μοντέλο ανάπτυξης που θα σέβεται το περιβάλλον και τους ανθρώπους. Και αυτό πρακτικά σημαίνει μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος, καθαρές τεχνολογίες, βιώσιμες πρακτικές, ενίσχυση των τοπικών κοινοτήτων, ανάπτυξη εναλλακτικών προορισμών, αυστηρή διαχείριση ροών. Γι’ αυτό και τα αμέσως επόμενα κρίσιμα χρόνια, θα κληθούμε να προσαρμοστούμε στις σύγχρονες ανάγκες και στις νέες προτεραιότητες. Κυβέρνηση, τοπική αυτοδιοίκηση, επιχειρηματίες, εργαζόμενοι, είμαστε κρίκοι της ίδιας αλυσίδας αναγκαίων αλλαγών και προσαρμογών. Η ανταγωνιστικότητα και η ανθεκτικότητα, θα είναι οι δυο κεντρικές έννοιες που θα μας απασχολήσουν το επόμενο διάστημα. Οι βασικοί πυλώνες της βιωσιμότητας του ελληνικού τουρισμού. Σε μια οργανική σχέση ανάπτυξης και προόδου που αφορά ολόκληρη την Ελλάδα. Με συνέργειες και σχέδιο, ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να μπει στη νέα φάση βιώσιμης ανάπτυξης και να συνεχίσει να μας κάνει υπερήφανους.
Γιάννης Ρέτσος, διετέλεσε Πρόεδρος του ΣΕΤΕ τα χρόνια 2017-2023 και είναι ο CEO και εκ των βασικών μετόχων των Electra Hotels & Resorts: “Εθνική στρατηγική για τη βιώσιμη ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού” | Date: 09/02/2024 © Energizing Greece Magazine | 3rd Edition March 2024 |
#EnergizingGreece
#BePartOfTomorrowsWorld #FollowTheLeadersOfE #GrowthEffectForGreece
#FollowThePioneers #ConnectingGreeks
#RegionsOfGreece #PrimeMinistersOfDelphi
#GreeceIsTheDestination #CreteIsTheDestination