Μπορεί να ακούγεται από ακραίο ως προκλητικό αλλά δεν έχει υπάρξει καμία εποχή ιστορικά που η ανάπτυξη, οι επενδύσεις, οι επωφελείς διμερείς ή πολυμερείς συνεργασίες δε βασίστηκαν στην άρτια επικοινωνία. Το ίδιο ισχύει και σήμερα. Μπορεί να έχει αλλάξει το είδος και το μέγεθος των επενδύσεων. Μπορεί να έχει αλλάξει η μορφή, η διείσδυση και φυσικά η ταχύτητα της επικοινωνίας. Η διασύνδεσή τους ωστόσο είναι στενότερη από ποτέ.
Υπάρχουν τουλάχιστον δύο οπτικές που οφείλει κανείς να προσεγγίσει το ρόλο της επικοινωνίας στην ανάπτυξη. Η πρώτη σχετίζεται με την προβολή του ίδιου του αναπτυξιακού περιβάλλοντος. Η προώθηση των πολιτικών και φυσικά των projects που στηρίζουν την ανάπτυξη σε επίπεδο Investor Relations (IR) -είτε αυτό αφορά χρηματιστηριακούς επενδυτές, είτε funds ή οποιοδήποτε σχετικό stakeholder- αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της αναπτυξιακής πολιτικής μίας χώρας ή ενός οργανισμού. Και η αλήθεια είναι ότι οι επικοινωνιακές στρατηγικές προς αυτήν την κατεύθυνση είναι λιγότερο ή περισσότερο αναμενόμενες ειδικά ως προς το περιεχόμενό τους. Η απευθείας επαφή με την επενδυτική κοινότητα, η παρουσία σε διεθνή ΜΜΕ από τα οποία ενημερώνονται τα κοινά στα οποία απευθυνόμαστε και οι συνεργασίες με ambassadors επενδύσεων είναι πάγιες και απαραίτητες επιλογές. Όπως δεδομένο σε τέτοιο επίπεδο είναι το περιεχόμενο της επικοινωνίας: η στρατηγική σε ό,τι αφορά το περιβάλλον επένδυσης, τα πλεονεκτήματα και οι προοπτικές των projects, η σταθερή και ενίοτε θεαματική προσήλωση της Ελλάδας σε φιλοεπενδυτικές πολιτικές και το σημαντικό όφελος που μπορεί ένας επενδυτής να προσδοκά.
Υπάρχει και μία δεύτερη οπτική, κατά την άποψή μου εξίσου σημαντική καθώς σχετίζεται με τη βιωσιμότητα των πολιτικών ανάπτυξης, των ίδιων των επενδύσεων αλλά και των οργανισμών και των ανθρώπων που βρίσκονται πίσω από αυτούς. Με επενδυτικούς όρους αυτό απεικονίζεται πλέον και με αριθμούς μέσω της υιοθέτησης των αρχών και των πολιτικών ESG. Πρακτικά, ωστόσο, πρόκειται για παράμετρο που διαπνέει το σύνολο της επενδυτικής αλυσίδας και φτάνει αποφασιστικά ως τον τελευταίο της κρίκο. Τον ίδιο τον τελικό καταναλωτή ή και μία brand marketing καμπάνια π.χ.
Σε αυτό το πλαίσιο ο στρατηγικός μας επικοινωνιακός σχεδιασμός ξεφεύγει από την κλασσική οπτική. Αλλάζει «πίστα». Και καθορίζεται από αυτό που αποκαλούμε Thought Creativity σε επίπεδο ηγεσίας αλλά και σε επίπεδο brands.
Η ανάγκη του Thought Creativity
Ο ηγέτης του μέλλοντος, όπως άλλωστε και σήμερα, θα κληθεί να σχεδιάσει την επικοινωνιακή στρατηγική της επένδυσης του, του οργανισμού του ή ενός παραγόμενου brand. Μόνο που τότε δε θα χρειάζεται μία δημιουργική ιδέα (creative thinking) για να προσελκύσει ένα προκαθορισμένο ηλικιακά ή δημογραφικά κοινό. Θα χρειαστεί μία στρατηγική (thought creativity) που θα αποδεικνύει για ποιο λόγο ο οργανισμός του και τα προϊόντα του έχουν το κύρος και την υπευθυνότητα ώστε να μπούνε στην καθημερινότητα ενός κοινού (επενδυτές, ή μετόχους, ή καταναλωτές, ρόλοι που στην καθημερινή ζωή ταυτίζονται) με αυστηρά προκαθορισμένο προφίλ. Το κλειδί θα βρίσκεται στο κύρος, την ουσία, τον σκοπό. Και η μαζικότητα της επιτυχίας στην αποτελεσματική διαχείριση και ευφυία της micro στόχευσης.
Και κάτι ακόμα: Ήδη ζούμε και θα συνεχίσουμε να ζούμε στην εποχή που οποτεδήποτε οι πολιτικές ηγεσίες δεν μπορούν να επιλύσουν σημαντικές προκλήσεις, οι οργανισμοί και τα brands θα πρέπει να μπορούν το κάνουν αποτελεσματικά. Πρόκειται για ρόλο που υπερβαίνει κατά πολύ το «υπεύθυνο επιχειρείν». Και είναι ρόλος μετρήσιμος και σε επίπεδο επενδυτικών πολιτικών και σε επίπεδο επενδυτικών επιλογών.
Για όλες τις παραπάνω στρατηγικές, υπάρχουν προφανώς και τα τεχνολογικά και τα οικονομικά μέσα για να δράσουν υποστηρικτικά. Αυτό που συχνά δεν υπάρχει και ενίοτε το λησμονούμε είναι η δύναμη του συναισθήματος. Της στιγμής και όχι μόνο. Αν στόχος είναι να δημιουργήσουμε ένα επενδυτικό love brand (ουσιαστικά αυτό θέλουμε) τότε οφείλουμε να γνωρίζουμε ότι πρέπει να δημιουργήσουμε ένα χαρακτήρα, μία δομή που -εκτός των τεχνοκρατικών προοπτικών της- θα υπηρετεί σταθερά έναν σημαντικό για τον υπόλοιπο κόσμο σκοπό. Το ίδιο και ο κάθε ηγέτης πίσω από κάθε μία επένδυση και από όλες τις επενδύσεις μαζί. Σήμερα αλλά και τουλάχιστον στο μεσοπρόθεσμο μέλλον, η αποτελεσματική και βιώσιμη ανάπτυξη χρειάζεται ηγέτες και brands με ουσία και περιεχόμενο. Και με απώτερο σκοπό για το «κοινό καλό».
Δημήτρης Μιχόπουλος, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της MullenLowe & VP Reputation του CEO Clubs: “Η επικοινωνία ως εκτοξευτήρας της ανάπτυξης” | Date: 08/03/2022 © Energizing Greece Magazine | 1st Edition March 2022 |
| 1st Edition Energizing Greece Magazine | March 2022 |
| Follow the Pioneers |