Η πανδημία ανέτρεψε πολλά δεδομένα.
Κυρίως όμως επιτάχυνε εξελίξεις που είχαν ήδη δρομολογηθεί, «θρυμματίζοντας» αντιστάσεις με τρόπο εντυπωσιακό. Ας πάρουμε για παράδειγμα τον εργασιακό χώρο, ένα από τους τομείς που η STIRIXIS Group μελετά, ερευνά, αναπτύσσει και σχεδιάζει έργα, με βραβεύσεις σε διεθνές επίπεδο.
Ο Μάρτιος του 2020 αποσυνέδεσε την εργασία από το γραφείο.
Κανείς δεν εργαζόταν από το γραφείο για μήνες σε όλο τον δυτικό κόσμο, κάτι αδιανόητο μέχρι τότε. Αν και η τηλεργασία (remote working) είχε ξεκινήσει δειλά-δειλά χρόνια πριν, η πανδημία το επέβαλε άμεσα και βίαια, τόσο σε εργοδότες που δεν πίστευαν πως μπορούσε να λειτουργήσει ή το «φοβόντουσαν», όσο και εργαζόμενους που δεν το ήθελαν ή δεν το είχαν δοκιμάσει. Μέσα σε λίγες εβδομάδες, οι επιχειρήσεις βρήκαν κατ’ ανάγκη τον εξοπλισμό, το λογισμικό, τις διαδικασίες και τα κανάλια επικοινωνίας που τους επέτρεψαν να εξασφαλίσουν την λειτουργία τους στον νέο περιβάλλον που απότομα διαμορφώθηκε.
Η τηλεργασία ήταν αποκάλυψη για αμφότερους. Από διαφορετική οπτική γωνιά, ανακάλυψαν πως όχι μόνο είναι εφικτή αλλά έκρυβε και πολλά πλεονεκτήματα. Παγκόσμιες έρευνες έδειξαν πως η απόδοση, αντίθετα με τα όσα ανέμενε η πλειοψηφία, αυξήθηκε.
Σήμερα βρισκόμαστε στο τέλος της πανδημίας και έχουμε νέα δεδομένα.
Έχουμε όλοι καταλάβει πως η αβεβαιότητα στη ζωή μας όσο και η αυξανόμενη ταχύτητα των αλλαγών είναι πλέον δεδομένες. Οι ηγέτες καλούνται άλλη μια φορά να σχεδιάσουν την επόμενη μέρα, να οδηγήσουν τους ανθρώπους του οργανισμού τους σε ένα νέο εργασιακό περιβάλλον, να δώσουν ευρύτερα τον «τόνο» για την νέα εποχή. Αλλά στο περιβάλλον της αβεβαιότητας και της επιταχυνόμενης αλλαγής, οι περισσότεροι διστάζουν και γίνονται συχνά αναβλητικοί. Πολύ ανθρώπινο μεν, πολύ επικίνδυνο δε.
Διεθνείς έρευνες αναδεικνύουν το φαινόμενο των μαζικών παραιτήσεων εργαζομένων που ονομάστηκε “the Great Resignation”.
Αιτία; H ίδια αβεβαιότητα που κάνει τους ηγέτες να διστάζουν κάνει τους εργαζόμενους να δυσφορούν και να χάνουν το βασικό κίνητρο της εργασίας τους, την πίστη ότι αυτή θα οδηγήσει σε ένα καλύτερο αύριο. Και προτιμούν την παραίτηση, συχνά χωρίς να έχουν καν διερευνήσει το επόμενό τους βήμα.
Στον εργασιακό χώρο, παρατηρούμε εντυπωσιακή αντίσταση από τους ανθρώπους που ηγούνται οργανισμών στην Ελλάδα. Η αποδοχή ενός υβριδικού εργασιακού μοντέλου, ως μη «δυαδικό», δεν επιτρέπει εύκολα την χάραξη του αυριανού εργασιακού μοντέλου και χώρου. Για αυτό και το ζητούμενο πρέπει να επαναπροσδιοριστεί (re-framing). Δεν πρέπει να αναζητά κανείς ένα νέο μακροπρόθεσμο, «στατικό» μοντέλο. Η ανάγκη είναι για ένα μοντέλο που θα μπορέσει να εφαρμοστεί άμεσα, να αποδώσει εντός του χρόνου ζωής του και να επιτρέψει την εξέλιξή του στο μέλλον.
Πως μπορεί όμως κάποιος στο περιβάλλον αυτό να κερδίσει; Τι χρειάζεται ως «όπλα» για να κερδίσει την μάχη αυτή και ακόμα περισσότερο τον πόλεμο μακροπρόθεσμα; Τρία είναι τα βασικά όπλα, η κατανόηση των τάσεων, η ευελιξία/προσαρμοστικότητα και η αποδοτική επικοινωνία. Ας τα δούμε ένα προς ένα.
Η κατανόηση των τάσεων είναι απαραίτητη προϋπόθεση.
Είναι αυτή που θα μας οδηγήσει να σχηματίσουμε την επιθυμητή κατεύθυνση προς το αύριο. Για το λόγο αυτό, στη STIRIXIS Group υποστηρίζουμε στρατηγικά τους πελάτες μας με δύο τρόπους. Τις βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες τάσεις που παρακολουθεί μια ομάδα εντός του ομίλου και τις μακροπρόθεσμες συστημικές τάσεις που παρακολουθεί το Metallaxis.org, το think tank που ιδρύσαμε το 2020. Οι πρώτες μας οδηγούν στο πως πρέπει να μελετήσουμε τους χώρους ώστε να είναι βιώσιμοι και αποδοτικοί τα επόμενα χρόνια, ενώ οι δεύτερες πως ο συνδυασμός των τάσεων στο χώρο εργασίες αλληλοεπιδρά με άλλες τάσεις όπως τα e-commerce, e-banking, e-gov, η μείωση των μετακινήσεων και η αναδιάρθρωσή των κέντρων των πόλεων, ή οι κοινωνικές τάσεις.
Η ευελιξία και προσαρμοστικότητα, έρχεται μετά να «κτίσει» τη δυνατότητά μας μέσα από την κατανόηση του περιβάλλοντος και των τάσεων να αλλάζουμε κατεύθυνση, να μελετάμε επιχειρηματικά σχέδια που εξασφαλίζουν την απόδοσή εντός του χρόνου που πρέπει και να εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα εντός οργανισμού στην συνεχή μεταβολή του περιβάλλοντος.
Η αποδοτική επικοινωνία τέλος, έρχεται να δημιουργήσει τη δυνατότητα η ευελιξία να είναι εφαρμόσιμη και εφικτή τόσο μέσα από την ευθυγράμμιση συνολικά των ανθρώπων ενός οργανισμού, όσο και από την αποδοχή των αλλαγών της από την αγορά. Χωρίς αποδοτική επικοινωνία, οι οργανισμοί αδυνατούν να εφαρμόσουν τις απαιτούμενες καινοτόμες αλλαγές και η αγορά αδυνατεί να κατανοήσει τις καινοτόμες αλλαγές αυτές και να τις επιβραβεύσει.
Φυσικά, το παραπάνω πλαίσιο βασίζεται και προσαρμόζεται σε κάθε οργανισμό ξεχωριστά, καθώς η μοναδικότητά του, η ιστορία του, η κουλτούρα του, οι αξίες του και η θέση του στην αγορά πρέπει προσεκτικά να λαμβάνονται υπόψιν.
Στη STIRIXIS Group, ακολουθούμε τα βήματα αυτά για τους πελάτες μας με μεγάλη επιτυχία και έργα σε 27 χώρες.
Οι πρόσφατες βραβεύσεις σε υψηλότατο διεθνές επίπεδο των εργασιακών χώρων που δημιουργήσαμε για την Merck Pharmaceuticals, την Daikin, τη Schneider Electric και την Pressious Arvanitidis, αποτελούν επιστέγασμα της συνεργασίας μας με κορυφαίους οργανισμούς για την ανάπτυξη στρατηγικής, την μελέτη και το σχεδιασμό των εργασιακών χώρων και την εξασφάλιση της βιωσιμότητας και υψηλότατων αποδόσεων για αυτούς. Κοινό χαρακτηριστικό στα έργα μας αυτά, οι ηγέτες που αντιμετωπίζουν το αύριο με αποφασιστικότητα, με αισιοδοξία και ανθρωποκεντρική προσέγγιση.
Ο Αλέξανδρος Αθανασούλας είναι Ιδρυτής και σήμερα Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του διεθνώς βραβευμένου ομίλου STIRIXIS Group, καθώς και ιδρυτής του Think Tank Metallaxis.org. Έχει πτυχίο Πολιτικού Μηχανικού από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (Μ.Civ.Eng.) και Master of Business Administration (MBA) με διάκριση από το Adam Smith Business School του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης της Μεγάλης Βρετανίας, είναι πιστοποιημένος στο Board Practice & Directorship Development από τον Prof. Andrew Kakabadse του Henley University και το Leadership School of Practice του CEO Clubs Greece, στο Project Management από τα IPMA και PRINCE2, καθώς και στην Στρατηγική και την Καινοτομία από το ICSA (International Customer Service Association). Είναι Executive Vice President και μέλος του Board of Directors του CEO Clubs Greece, Secretary General του Ελληνο-Νιγηριανού Επιμελητηρίου και Πρόεδρος του Alumni Αποφοίτων του Πανεπιστημίου της Γλασκόβης στην Ελλάδα. Είναι διεθνής ομιλητής σε θέματα επιχειρηματικού σχεδιασμού, Systems Thinking και Future Trends. To 2015 βραβεύτηκε από τον Βρετανικό οργανισμό European CEO Awards ως ο καλύτερος CEO στην Ευρώπη σε ανάπτυξη Retail Concepts (Best CEO in Retail Development Industry), ως Best European CEO το 2018 από τα AI Global Excellence Awards (UK) και ως International Game-changer από τα ACQ5 Awards (UΚ) το 2019.
Αλέξανδρος Αθανασούλας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος STIRIXIS GROUP, Ιδρυτής Metallaxis.org: “H ταχύτητα λήψης αποφάσεων γίνεται όλο και πιο δύσκολη αλλά όλο και πιο σημαντική” | Date: 26/01/2022 © Energizing Greece Magazine | 1st Edition March 2022 |
| 1st Edition Energizing Greece Magazine | March 2022 |
| Follow the Pioneers |