Η βιομηχανία της μόδας θεωρείται ο δεύτερος παγκόσμιος ρυπαίνων μετά τη βιομηχανία πετρελαίου. Χρειάζονται 2.700 λίτρα νερό για να φτιαχτεί ένα μόνο βαμβακερό μπλουζάκι. Αυτή η ποσότητα νερού είναι αρκετή για να πιει ένα άτομο σχεδόν 3 χρόνια. Οι συνθετικές βαφές που χρησιμοποιούνται στην παραγωγή ρούχων μπορεί να περιέχουν τοξικά βαρέα μέταλλα όπως ο μόλυβδος και το κάδμιο, τα οποία καταλήγουν στο περιβάλλον και σε υδάτινους πόρους και βλάπτουν άμεσα τη θαλάσσια ζωή. Επιπλέον, σύμφωνα με τη Διεθνή Οργάνωση Εργασίας (ΔΟΕ), εκατομμύρια εργάτες ενδυμάτων παγκοσμίως, ιδιαίτερα σε χώρες όπως το Μπαγκλαντές, η Ινδία και το Βιετνάμ, εργάζονται σε συνθήκες που δεν πληρούν τα διεθνή πρότυπα εργασίας. Αυτές οι συνθήκες περιλαμβάνουν συχνά πολλές ώρες εργασίας, χαμηλούς μισθούς, έλλειψη εργασιακής ασφάλειας και περιορισμένη πρόσβαση σε βασικά δικαιώματα, όπως διαλείμματα και ασφαλή εργασιακά περιβάλλοντα. Οι κύριοι λόγοι της χαμηλής δραστηριότητας των καταναλωτών προς τη βιώσιμη μόδα είναι η μειωμένη ευαισθητοποίηση, οι αρνητικές απόψεις σχετικά με fast fashion brands, η σχέση μεταξύ υψηλής τιμής και ποιότητας των βιώσιμων ρούχων, η διαφάνεια, καθώς και η διαθεσιμότητα των βιώσιμων ρούχων.
Μπορούμε όμως να ξεπεράσουμε τα παραπάνω εμπόδια;
Με τη βοήθεια της νευροεπιστήμης (neuroscience) και του νευρομάρκετινγκ (neuromarketing) οι εταιρείες μόδας και τα brands μπορούν να επικοινωνήσουν πιο αποτελεσματικά τις προσπάθειές τους για βιωσιμότητα στους καταναλωτές με τρόπο που ενισχύει την αξιοπιστία και την κοινωνική ευθύνη. Το νευρομάρκετινγκ επιτρέπει στα fashion brands να δοκιμάσουν και να βελτιστοποιήσουν τις στρατηγικές μάρκετινγκ βιωσιμότητας. Μετρώντας την συμπεριφορά των καταναλωτών σε διαφορετικά ερεθίσματα, τα fashion brands μπορούν να προσδιορίσουν ποια μηνύματα, γραφικά και παροτρύνσεις για δράση είναι πιο αποτελεσματικά στην προώθηση βιώσιμης αγοραστικής συμπεριφοράς.
Patagonia: Γνωστή για τη δέσμευσή της στη βιωσιμότητα, η Patagonia έχει υλοποιήσει αρκετές πρωτοβουλίες. Χρησιμοποιούν ανακυκλωμένα υλικά για τα προϊόντα τους, προωθούν δίκαιες πρακτικές εργασίας, ακόμη και επισκευάζουν ή ανακυκλώνουν παλιά ρούχα μέσω του προγράμματος Worn Wear. Δωρίζουν επίσης ένα ποσοστό των πωλήσεών τους σε περιβαλλοντικούς σκοπούς.
Eileen Fisher: Αυτό το fashion brand εστιάζει στη βιωσιμότητα τόσο στα υλικά όσο και στις διαδικασίες κατασκευής. Χρησιμοποιούν οργανικές και ανακυκλωμένες ίνες στα ρούχα τους, ελαχιστοποιούν τα απόβλητα σχεδιάζοντας διαχρονικά και ανθεκτικά κομμάτια και έχουν ένα πρόγραμμα επιστροφής όπου οι πελάτες μπορούν να επιστρέψουν παλιά ρούχα Eileen Fisher για ανακύκλωση.
Veja: Η Veja είναι μια γαλλική μάρκα υποδημάτων που δίνει έμφαση στη βιωσιμότητα και τη διαφάνεια. Χρησιμοποιούν φιλικά προς το περιβάλλον υλικά όπως οργανικό βαμβάκι. Η Veja δίνει επίσης προτεραιότητα στις πρακτικές δίκαιου εμπορίου, διασφαλίζοντας δίκαιους μισθούς και καλές συνθήκες εργασίας για τους εργαζομένους της.
Adidas Parley: Η Adidas συνεργάστηκε με την Parley for the Oceans για να δημιουργήσει μια σειρά παπουτσιών και ενδυμάτων από ανακυκλωμένο πλαστικό του ωκεανού. Αυτά τα προϊόντα συμβάλλουν στην ευαισθητοποίηση σχετικά με τη ρύπανση των ωκεανών, ενώ προσφέρουν στους καταναλωτές φιλικές προς το περιβάλλον εναλλακτικές λύσεις.
H&M Conscious: Η H&M κυκλοφόρησε τη συλλογή Conscious Collection, με ρούχα κατασκευασμένα από βιώσιμα υλικά όπως οργανικό βαμβάκι και ανακυκλωμένο πολυεστέρα. Προσφέρουν επίσης υπηρεσίες ανακύκλωσης ενδυμάτων στα καταστήματά τους, ενθαρρύνοντας τους πελάτες να δωρίσουν παλιά ρούχα.
| Follow the Leaders of E | World Environment Day | Dr Elina Ketikidi Gerakis, BSc, MSc, PhD, Lecturer in Business, Administration & Economics Department, CITY College, University of York Europe Campus, Communication and Dissemination Manager, South East European Research Centre – SEERC
#EnergizingGreece #BePartOfTomorrowsWorld #Environment Academy #HarmonizePeopleWithNature #FollowTheLeadersOfE #PurePlanet #BlueGreenWorld #BlueGreenGreece #NetZeroEnergy #ForThePlanetWeDreamOfLivingIN