Τα μέχρι στιγμής αποτελέσματα του 2023 για τον ελληνικό τουρισμό αποτυπώνουν τη δυναμική του εξέλιξη και μαρτυρούν μια πολύ πιθανή πορεία σε νέες κατακτήσεις. Κατακτήσεις που φέρουν μαζί τους, πέρα από την απαίτηση να προχωρήσουμε σε μια διεξοδική ανάλυση και εκτίμηση όσων έχουν λάβει χώρα τα τελευταία χρόνια και την ανάγκη να επαναπροσδιορίσουμε πρωτίστως τον τρόπο με τον οποίο τον αντιλαμβανόμαστε.
Η έννοια της βιωσιμότητας, δικαίως, πρωταγωνιστεί σε όλες τις συζητήσεις. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό πως ο ελληνικός τουριστικός τομέας έχει τη διάθεση να υιοθετήσει πρακτικές βιωσιμότητας, όπως επίσης και την πρόθεση να αναδιαμορφώσει σε νέες βάσεις τη δραστηριότητά του. Επιλέγει δηλαδή την απαραίτητη κατεύθυνση για την επόμενη μέρα του.
Είναι όμως εξίσου απαραίτητο να αντιληφθούμε την υπευθυνότητα που πρέπει να φέρει ο τουρισμός σε όλο το εύρος του. Και λέγοντας υπεύθυνο ελληνικό τουρισμό εννοώ τον τρόπο με τον οποίο αλληλοεπιδρά ο τομέας με το σύνολο των λειτουργιών που τον αφορούν. Αλλά και τον τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρά με τις τοπικές κοινωνίες, πως δηλαδή επηρεάζουν οι επισκέπτες τους κατοίκους. Αυτή η έννοια της υπευθυνότητας εμπεριέχει την έννοια της βιωσιμότητας, δίνοντας όμως μια διαφορετική, ακόμα πιο διευρυμένη διάσταση.
Είναι λοιπόν ένας τουρισμός, όπου συλλογικά οι εμπλεκόμενες πλευρές του κλάδου φροντίζουν, μεριμνούν και λειτουργούν με τέτοιο τρόπο ώστε η λήψη αποφάσεων και η επιλογή πρακτικών να στοχεύουν στη βελτίωση και την ανάδειξη των φυσικών και ανθρώπινων στοιχείων γύρω από τη μετακίνηση, την επίσκεψη, τη διαμονή και τη δραστηριοποίηση σε έναν προορισμό. Πως φτάνουμε όμως στο στάδιο λήψης αποφάσεων και επιλογής πρακτικών; Μέσα από τη συζήτηση με όλους. Η ένωση δυνάμεων είναι αυτή που θα οδηγήσει και στην ανάπτυξη συνεργασιών οι οποίες θα χαράσσουν στρατηγικές λαμβάνοντας υπόψη τα δεδομένα και αξιοποιώντας τη διαθέσιμη τεχνογνωσία.
Πηγαίνοντας ένα βήμα πιο πέρα, όπως πρεσβεύει και ο regenerative τουρισμός, είναι ζητούμενο πλέον να μην υπάρχει απλά ο περιορισμός στη διαχείριση των κακώς πεπραγμένων αλλά να δίνεται έμφαση στη δημιουργία θετικού αντικτύπου. Μια ειδοποιός διαφορά που θέτει ένα νέο επίπεδο δραστηριότητας. Και μια στρατηγική επιλογή, όπου ο τουρισμός αποκτά μια περισσότερο αμφίδρομη λειτουργία και ενισχύει τη συνεργασία με τους επισκέπτες και τους κατοίκους δημιουργώντας μια σχέση ουσιαστικής επένδυσης. Όταν λέω επένδυση δεν εννοώ την οικονομική αλλά την επένδυση για μια βαθύτερη κατανόηση των διαφορετικών κουλτούρων, για την ανάπτυξη μοντέλων όπου οι επισκέπτες αφήνουν σε καλύτερη κατάσταση τον προορισμό από ότι τον επισκέφθηκαν, για την υιοθέτηση πρακτικών όπου αναγεννούν τους προορισμούς.
Κυρίαρχο χαρακτηριστικό του τουρισμού παραμένει πως σε όλες τις εκφάνσεις και πτυχές του πρωταγωνιστεί ο άνθρωπος. Αυτό έχει ως επακόλουθο να τροποποιείται και να μεταβάλλεται διαρκώς καθώς ο ίδιος ο άνθρωπος επηρεάζεται από ένα σύνολο εξωτερικών παραγόντων που καθορίζουν την ιδιοσυγκρασία του, τις προτεραιότητες του, τις επιθυμίες του. Είναι ζητούμενο για όλους όσοι δραστηριοποιούνται στον τομέα να βρίσκονται σε διαρκή επαγρύπνηση και να αφουγκράζονται τις συνεχώς εξελισσόμενες ανάγκες. Σήμερα, ο τουρισμός εμπλέκει με έναν διαφορετικό τρόπο τους επισκέπτες και τους θέτει σε μια εξίσωση, όπου η παρουσία τους πρέπει να φέρνει θετικό πρόσημο στον προορισμό που εξερευνούν.
Αυτή η νέα προσέγγιση του regenerative τουρισμού επιδιώκει λοιπόν να αναδείξει την ευθύνη που έχει τόσο ο προορισμός που υποδέχεται τους επισκέπτες – όπου προορισμός νοούνται οι κάτοικοι, οι δημόσιες και τοπικές αρχές, οι επαγγελματίες του τουρισμού, οι εμπλεκόμενοι στην τουριστική δραστηριότητα φορείς κ.α.- όσο και οι επισκέπτες που ανακαλύπτουν, εξερευνούν και τελικά ζουν τον προορισμό. Αυτή η αλυσίδα αξιών που προκύπτει λοιπόν, προτάσσει την υπευθυνότητα ως μέτρο διασφάλισής της ύπαρξής της. Και σήμερα που ο ελληνικός τουρισμός δεν εξελίσσεται απλά, αλλά μεγεθύνεται, έχει ανάγκη να διατηρήσει τις αξίες του, την ταυτότητα του, την ποιότητα του. Για να μπορέσει να υπάρξει και στο μέλλον.
Νίκος Διαμαντόπουλος, Γενικός Διευθυντής Marketing Greece: “Διευρύνοντας την προοπτική του Ελληνικού Τουρισμού” | Date: 08/02/2024 © Energizing Greece Magazine | 3rd Edition March 2024 |
#EnergizingGreece
#BePartOfTomorrowsWorld #FollowTheLeadersOfE #GrowthEffectForGreece
#FollowThePioneers #ConnectingGreeks
#RegionsOfGreece #PrimeMinistersOfDelphi
#GreeceIsTheDestination #CreteIsTheDestination