
Get to know the answers for a challenging future
Γιώργος Γεραπετρίτης
2 Φεβρουαρίου 2024 | Το σημερινό Φόρουμ αποτελεί ευκαιρία να ασχοληθούμε με μία σειρά καίριων κλιματικών και περιβαλλοντικών προκλήσεων. Αυτές περιλαμβάνουν την πράσινη μετάβαση, τον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής και την κλιματική προσαρμογή, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, την ενεργειακή αποδοτικότητα, την πράσινη ναυτιλία και τον βιώσιμο τουρισμό. Θα τονίσω κάποια θέματα:
Πρώτον, η προστασία των ωκεανών είναι ζωτικής σημασίας. Η Ελλάδα θα φιλοξενήσει την 9η Διάσκεψη Our Ocean Conference στην Αθήνα, στις 16-17 Απριλίου. Σε αυτό το πλαίσιο, επιδιώκουμε την εμβάθυνση της συνεργασίας με τις χώρες του Ινδο-Ειρηνικού, αναφορικά με τις δεσμεύσεις για την προστασία των ωκεανών. Η Διάσκεψη θα επικεντρωθεί επίσης, στο βιώσιμο τουρισμό, την πράσινη ναυτιλία, τη μείωση της θαλάσσιας πλαστικής ρύπανσης και την πράσινη μετάβαση στη Μεσόγειο.
Η Ελλάδα έχει διαμορφώσει έναν Οδικό Χάρτη με συγκεκριμένους μετρήσιμους στόχους για τη μετάβαση της χώρας στην κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Σε αυτό το πλαίσιο, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας παράγουν πάνω από το μισό της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα, μέσω του αέρα και του ήλιου. Δεδομένου ότι η πράσινη μετάβαση συνιστά κινητήρια δύναμη υπέρ της οικονομικής ανάπτυξης, της δημιουργίας θέσεων εργασίας, και της βιώσιμης ανάπτυξης τοπικών κοινοτήτων, η Ελλάδα έχει εκκινήσει την πρωτοβουλία “GR-eco Islands”. Αυτή η πρωτοβουλία αποσκοπεί στη μετατροπή των ελληνικών νησιών σε μοντέλα ενεργειακής αυτονομίας, κυκλικής οικονομίας για το νερό και τα απόβλητα, και οικολογικής κινητικότητας. Προσβλέπουμε να μοιραστούμε αυτήν την εμπειρία με τις χώρες του Ινδο-Ειρηνικού.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος του τουρισμού. Η καταπολέμηση της θαλάσσιας ρύπανσης συνιστά, επίσης, υψηλή μας προτεραιότητα.
Έχουμε δεσμευθεί να μειώσουμε κατά το ήμισυ τα θαλάσσια πλαστικά απορρίμματα και επίσης, να μειώσουμε την απελευθέρωση των μικροπλαστικών στο περιβάλλον κατά 30%, έως το 2030.
H Ελλάδα έχει θέσει το τρίπτυχο κλίμα-ειρήνη και ασφάλεια, ως προτεραιότητα της υποψηφιότητάς της, ως μη μόνιμο μέλος του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ για την περίοδο 2025-2026. Προσβλέπουμε να συνεργαστούμε με όλους εσάς στον Οργανισμό Ηνωμένων Εθνών.
Πιστεύουμε ακράδαντα ότι η ενισχυμένη πολυμερής συνεργασία είναι ο μόνος τρόπος για την αντιμετώπιση των παγκόσμιων προκλήσεων και την αύξηση της ανθεκτικότητας των φυσικών και κοινωνικοοικονομικών μας συστημάτων.
Η Συμφωνία των Παρισίων, η Ατζέντα 2030 και το Παγκόσμιο Πλαίσιο για τη Βιοποικιλότητα πρέπει να συνεχίσουν να κατευθύνουν τα βήματά μας, χωρίς να μένει κανείς πίσω.
Άδωνις Γεωργιάδης
17 Ιανουαρίου 2024 | Ζήτησα να διοργανώσουμε αυτή τη σημερινή μας συγκέντρωση γιατί ήθελα να γνωριστούμε, τουλάχιστον με όσους δεν γνωρίζομαι από παλαιότερα, αλλά και για να δούμε τι μπορούμε πραγματικά να κάνουμε άμεσα για να βελτιώσουμε τη ζωή των συμπολιτών μας. Θέλω συνολικά να θέσω δύο πράγματα. Πρώτον, σας σέβομαι απεριόριστα. Πιστεύω ότι όλες οι Διοικήσεις όλων των νοσοκομείων προσπαθούν να κάνουν το καλύτερο δυνατό και δεν πιστεύω ότι υπάρχει ούτε ένας Διοικητής, αναπληρωτής Διοικητής ή Υποδιοικητής που δεν αντιλαμβάνεται πόσο σοβαρό είναι το αξίωμα που έχετε και πόσο σοβαρός είναι ο ρόλος σας. Σας βλέπω ως συνεργάτες και θέλω να με βλέπετε ως συνεργάτη σας, όπου έχουμε έναν κοινό σκοπό, να πετύχουμε το Εθνικό Σύστημα Υγείας να δουλεύει καλύτερα.
Δεν είναι όλα μαύρα στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, όπως ίσως παρουσιάζονται. Σήμερα παραδείγματος χάρη διάβασα ένα πολύ ωραίο άρθρο στην εφημερίδα «Καθημερινή» για την εμπειρία ενός συμπολίτη μας ο οποίος ασθένησε βαριά με Covid και νοσηλεύτηκε για ένα διάστημα στο νοσοκομείο «Σωτηρία» και περιέγραφε τη θετική του εντύπωση από το πως το νοσοκομείο το αντιμετώπισε και πως τελικά η εικόνα που πολλές φορές παρουσιάζεται, δεν είναι η αληθινή.
Από την άλλη δεν είναι όλα ιδανικά. Πριν από μερικές μέρες πήγαινα να συναντηθώ με τον Υπουργό Οικονομικών, τον κύριο Χατζηδάκη για να συζητήσουμε τους στόχους μας στα οικονομικά της υγείας για το 2024 και άκουσα στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΙ το μήνυμα μιας ακροάτριας, η οποία έλεγε ότι είναι στην εφημερία στο νοσοκομείο «Γεννηματάς» και περίμενε 7 ώρες αναμονή. Λέω και το ένα και το άλλο, διότι και τα δύο είναι πραγματικότητες του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Ο σκοπός μας είναι να πάμε περισσότερο προς το πρώτο και λιγότερο προς το δεύτερο.
Δεν έχω την αυταπάτη ότι μπορούμε να τα λύσουμε όλα δια μαγείας. Ούτε ότι μπορούμε να φτιάξουμε το ιδανικό σύστημα. Οι συμπολίτες μας δικαιούνται να ζητάνε πάντα το κάτι παραπάνω και εμείς υποχρεούμαστε πάντα να δίνουμε τον καλύτερο μας εαυτό για να πετύχουμε ό,τι το ανθρωπίνως μεγαλύτερο και καλύτερο ζητούν.
Οφείλω να πω και κάποια πράγματα ακόμα, που θέλω να τα μοιραστώ μαζί σας. Είναι η χρηματοδότηση που κάνει το κράτος, η Ελληνική Δημοκρατία, στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, τόση όση θα έπρεπε να είναι; Αν κοιτάξουμε τους δείκτες θα πάρουμε αμφίσημες απαντήσεις. Εάν βάλουμε τον μέσο όρο των δαπανών για την υγεία των χωρών της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, η Ελλάδα παραμένει κάτω από τον μέσο όρο στη χαμηλότερη βάση. Άρα, αν δεις αυτό θα πεις ότι δεν δίνουμε αυτά που θα έπρεπε να δίνουμε. Εάν δείτε όμως τον άλλο δείκτη, την αύξηση των δαπανών για την υγεία που έχουν γίνει τα τελευταία τέσσερα χρόνια, επί κυβερνήσεως Κυριάκου Μητσοτάκη, θα διαπιστώσετε ότι οι δαπάνες έχουν σχεδόν διπλασιαστεί. Το 2014 όταν έφυγα από το Υπουργείο Υγείας, στην προηγούμενή μου θητεία δηλαδή, το σύνολο των λειτουργικών δαπανών όλων των νοσοκομείων του ΕΣΥ ήταν 1 δις 460 εκατομμύρια. Το σύνολο των λειτουργικών δαπανών του Εθνικού Συστήματος Υγείας των ίδιων νοσοκομείων, δεν έχουν αριθμητικά αλλάξει, μετά από δέκα χρόνια είναι 2 δις 900 εκατομμύρια, είναι 100% πάνω. Άρα, το επιχείρημα ότι το κράτος δεν προσπαθεί να κάνει το καλύτερο δυνατό για να παρέχουμε στους συμπολίτες μας αυτά που χρειάζονται δεν είναι αληθές, το κράτος κάνει.
Προφανώς δεν έχουμε γίνει ακόμα Ελβετία και δεν έχουμε άπειρους δημοσιονομικούς πόρους, αλλά η Κυβέρνηση αυτή σίγουρα έχει δώσει πολύ μεγάλη σημασία στην υγεία και να ξέρετε, ότι το 2024 ξεκινάει ένα γιγαντιαίο πρόγραμμα προκήρυξης μονίμων θέσεων στο Εθνικό Σύστημα Υγείας, που βγαίνει κατά κύματα και θα βγαίνει διαρκώς κατά τη διάρκεια του έτους, με στόχο όχι μόνο να καλύψουμε τα κενά που προκαλούνται από τις συνταξιοδοτήσεις ή τις αποχωρήσεις, αλλά να καλύψουμε και πολλά από τα κενά με μόνιμες θέσεις.
Ο έλεγχος δαπανών των νοσοκομείων είναι μία από τις χίλιες ευθύνες που έχετε. Το γεγονός παραδείγματος χάρη ότι στο νοσοκομειακό φάρμακο εφαρμόζεται το clawback δεν είναι λόγος για να πούμε ότι μπορούμε να ξοδεύουμε τα φάρμακα αφειδώς χωρίς κανέναν έλεγχο. Γιατί η αύξηση του clawback και θα επηρεάσει το δημοσιονομικό μας έλλειμμα και προκαλεί στην ελληνική αγορά. Άρα, έχετε την απόλυτη ευθύνη να τηρείτε τους προϋπολογισμούς και θέλω να συγχαρώ τον αγαπητό μου συνεργάτη τον κύριο Θεμιστοκλέους, για την επιτυχία να έχουμε φέτος για πρώτη φορά από την αρχή του χρόνου όλους τους προϋπολογισμούς όλων των νοσοκομείων της χώρας.
Προχθές υπέγραψα την απόφαση για την Ενιαία Ψηφιακή Λίστα Χειρουργείων, η οποία μπορεί να αποτελέσει ένα πολύ μεγάλο εργαλείο και θα μας δώσει την ευκαιρία πρώτον, να ξέρουμε ποια είναι τα χειρουργεία τα οποία είναι σε αναμονή -σε ποιο νοσοκομείο σε ποια κλινική και για ποιο λόγο- και δεύτερον, θα δώσει στους συμπολίτες μας μια εξασφάλιση διαφάνειας ότι δεν είναι κάποιοι πιο ίσοι από τους άλλους.
Όλοι γνωρίζουμε ότι για να μπορούμε να επιτύχουμε τη μείωση της ανεξέλεγκτης ροής στα νοσοκομεία χρειαζόμαστε μια ισχυρή πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας, είναι η κορωνίδα για να μπορεί να λειτουργεί πραγματικά το σύστημα. Την ευθύνη αυτή την έχει η αναπληρώτρια Υπουργός Υγείας η κυρία Ειρήνη Αγαπηδάκη. Θέλω να σε ευχαριστήσω, Ειρήνη μου. Όλα τα προγράμματα που έχεις εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι κρίσιμα και πολύ ωραία προγράμματα.
Η μεταρρύθμιση στις Ψυχικές Μονάδες Υγείας την ευθύνη της οποίας έχει ο Υφυπουργός Υγείας ο κύριος Δημήτρης Βαρτζόπουλος. Είναι εξαιρετικά κρίσιμος ο δείκτης για τις μεταρρυθμίσεις στην ψυχική υγεία στην Ελλάδα και έχει να κάνει πολύ και με την εισροή στα νοσοκομεία.
Το σύστημά μας πρέπει να είναι ασθενοκεντρικό. Όλοι μας από τον Υπουργό, από τον κορυφαίο χειρουργό, από τον καλύτερο διοικητή μέχρι τον τελευταίο τραυματιοφορέα ή νοσηλευτή, όλοι μας ένα σκοπό έχουμε: να φεύγει ο Έλληνας ασθενής υγιής και ευχαριστημένος από την παροχή των υπηρεσιών υγείας που του δίνουμε. Εάν αυτό είναι το πνεύμα και σε αυτό το πνεύμα λειτουργούμε, θα πάνε όλα καλά.
Νίκος Δένδιας
30 Ιανουαρίου 2024 | Συναντήθηκα σήμερα με το ορισθέν από εμένα Διοικητικό Συμβούλιο της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας.
Αναλαμβάνει τα καθήκοντά του σε μία ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία. Η «Ατζέντα 2030» για τις Ένοπλες Δυνάμεις της πατρίδας μας προβλέπει αναβαθμισμένο ρόλο για την εγχώρια αμυντική βιομηχανία και η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία παίζει έναν κομβικό ρόλο σε αυτό.
Η υπάρχουσα κατάσταση στην ΕΑΒ δεν είναι παραδεκτή. Το νέο Διοικητικό Συμβούλιο καλείται λοιπόν να διαπιστώσει πού ακριβώς βρίσκεται η ΕΑΒ.
Να εξυγιάνει τα οικονομικά της, να ανατάξει την επιχείρηση, να εφαρμόσει ένα σύγχρονο μοντέλο λειτουργίας, με σεβασμό πάντοτε στα χρήματα των Ελλήνων φορολογουμένων.
Και όλα αυτά για να μπορέσει να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις απέναντι στις Ένοπλες Δυνάμεις της πατρίδας μας. Ιδίως, απέναντι στην Πολεμική Αεροπορία, αλλά και στο Ναυτικό και στην Αεροπορία του Στρατού μας.
Απόφαση της Κυβέρνησης – νομίζω με τη στήριξη όλου του πολιτικού κόσμου αλλά και του συνόλου της ελληνικής κοινωνίας – είναι να περάσουμε σε μία νέα εποχή στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
Δημήτρης Καιρίδης
20 Δεκεμβρίου 2023 | Χαιρετίζουμε την ολοκλήρωση των δια-θεσμικών πολιτικών διαπραγματεύσεων μεταξύ του Συμβουλίου, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την υιοθέτηση των Κανονισμών του νέου Ευρωπαϊκού Συμφώνου για τη Μετανάστευση και το Άσυλο. Η κατάκτηση αυτού του οροσήμου επιτρέπει πλέον την ταχεία διευθέτηση και των τεχνικών παραμέτρων, ώστε να υιοθετηθεί έγκαιρα το Σύμφωνο πριν την ολοκλήρωση της θητείας του παρόντος Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.
Η εν λόγω εξέλιξη αποτελεί το επιστέγασμα μιας διαπραγμάτευσης που ξεκίνησε το 2020 με την πρόταση της Επιτροπής, αλλά στην πραγματικότητα τρέχει από το 2016. Η Ευρωπαϊκή Ένωση και τα Κράτη Μέλη θα έχουν πλέον στα χέρια τους ένα πληρέστερο νομικό πλαίσιο ώστε να είναι σε θέση να αντιμετωπίζουν τις μεγάλες προκλήσεις που γεννά η μεταναστευτική πίεση που δέχεται η ήπειρός μας.
Η χώρα μας μπορεί να αισθάνεται δικαιωμένη, από την κατάληξη των διαπραγματεύσεων καθώς πολλέςαπό τις επιδιώξεις της αποτυπώθηκαν στο κείμενο της Συμφωνίας, κορυφαία μεταξύ των οποίων είναι η δημιουργία, για πρώτη φορά, ενός υποχρεωτικού μηχανισμού αλληλεγγύης καθώς και η πρόβλεψη για ετήσια πολιτική συζήτηση, σε υπουργικό επίπεδο, που θα θέτει επί τάπητος τη μεταναστευτική κατάσταση και τις ανάγκες που υπάρχουν με όρους αλληλεγγύης. Ταυτόχρονα, η ΕΕ αναγνωρίζει πλέον την απειλή που συνιστά η εργαλειοποίηση της μετανάστευσης και αποκτά εργαλεία για την αντιμετώπιση των συνεπειών της.
Επιπροσθέτως, η Ελλάδα εξασφάλισε πρόνοιες που λειτουργούν αποτρεπτικά στην υπερφόρτωση των συνοριακών περιοχών της χώρας από πιέσεις που σχετίζονται με διαδικασίες ασύλου και κατοχύρωσε ότι θα λαμβάνεται υπόψη η παράμετρος της εθνικής ασφάλειας κατά το σχεδιασμό και την ανάπτυξη υποδομών, που σχετίζονται με αυτές τις διαδικασίες.
Το νέο Σύμφωνο θα αποτελέσει καθοριστικό εργαλείο για την πολιτική Μετανάστευσης και Ασύλου στην ΕΕ. Συγχαρητήρια θα πρέπει να δοθούν στην Ισπανική Προεδρία του Συμβουλίου και τον Ισπανό ομόλογό μου Fernando Grande – Marlaska για τις προσπάθειες του που κατέληξαν σε αυτό το θετικό αποτέλεσμα.
Εξίσου σημαντική βέβαια παραμένει, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, η συνέχιση της πολιτικής αυστηρής επιτήρησης των συνόρων, αποτροπής της παράνομης διακίνησης μεταναστών και ενίσχυσης της αποτελεσματικότητας των επιστροφών, ώστε να μπορέσει η Ευρώπη συνολικά να αντιμετωπίσει τις μεγάλες προκλήσεις που θέτει η παράτυπη μετανάστευση και ταυτόχρονα να καλύψει τις ανάγκες της ευρωπαϊκής οικονομίας σε εργατικό δυναμικό με νόμιμες, λελογισμένες και ασφαλείς διαδικασίες.
Λίνα Μενδώνη
15 Δεκεμβρίου 2023 | Σήμερα, το Υπουργείο Πολιτισμού υλοποιεί το μεγαλύτερο πρόγραμμα έργων υποδομών –περισσότερα από 820 έργα και δράσεις, προϋπολογισμού άνω του 1,2 δισ. ευρώ- επιπροσθέτως των συμβατικών έργων ρουτίνας. Αυτά τα έργα ολοκληρώνονται σταδιακά μέχρι το 2027. Καλύπτουν κάθε πτυχή του Πολιτισμού, την πολιτιστική κληρονομιά, όλων των μορφών και όλων των περιόδων, τη σύγχρονη δημιουργία, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, και απασχολούν χιλιάδες εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων», συνόψισε τη δραστηριότητα του Υπουργείου της η Λίνα Μενδώνη.
Αναφερόμενη με στατιστικά στοιχεία στη συνεισφορά του Πολιτισμού στην εθνική οικονομία, η Υπουργός σημείωσε: «Κάθε έργο Πολιτισμού στην διάρκεια υλοποίησης και λειτουργίας του έχει πολύ σημαντικές έμμεσες και επαγωγικές επιπτώσεις στην Οικονομία. Σε ορίζοντα πενταετίας, κάθε ευρώ που επενδύεται σε έργα Πολιτισμού επιστρέφει στην Οικονομία -μέσω των άμεσων, έμμεσων και πολλαπλασιαστικών επιπτώσεων- άλλα 3,42 ευρώ. Κάθε ευρώ που επενδύεται σε έργα Πολιτισμού επιστρέφει 0,57 ευρώ σε μισθοδοσίες. Κάθε 1.000.000 ευρώ, που επενδύεται σε έργα Πολιτισμού, δημιουργεί 48,78 ισοδύναμα πλήρους απασχόλησης, δηλαδή δημιουργεί νέες θέσεις εργασίας.
Ποτέ, άλλοτε, το Υπουργείο Πολιτισμού δεν είχε στη διάθεσή του τόσους πόρους. Και οι πόροι αυτοί, που αφορούν σε δράσεις και έργα σε όλες τις Περιφέρειες, ακόμη και σε απόμακρες περιοχές της πατρίδας μας, όχι μόνο αξιοποιούνται μέχρι το τελευταίο ευρώ, αλλά κατευθύνονται σε παρεμβάσεις με τεράστια προστιθέμενη αξία μετά την ολοκλήρωσή τους.
Στόχος μας είναι η διαμόρφωση μιας νέας αντίληψης, μιας συλλογικότητας με κοινή συνείδηση και κουλτούρα απέναντι σε όσους υπονομεύουν την όποια προσπάθεια εκσυγχρονιστικού χαρακτήρα, με δυσμενείς συνέπειες στους εργαζόμενους και τους επαγγελματίες του Πολιτισμού, και εν τέλει στην κοινωνία.
Ο Πολιτισμός αποτελεί δημόσιο κοινωνικό αγαθό άμεσα, συνυφασμένο με την Ανάπτυξη. Συνδιαλέγεται γόνιμα με την Κοινωνία και την Οικονομία. Χρησιμοποιεί πόρους, παράγει προϊόντα και υπηρεσίες, δημιουργεί εισόδημα και θέσεις εργασίας, προσελκύει και προκαλεί επενδύσεις.
Αυτόν τον πολιτισμό, για την καθεμία και τον καθένα, όπως αρμόζει σε μια ώριμη κοινωνία και μια δημοκρατική πολιτεία, προωθεί η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Έναν Πολιτισμό για όλους, καθολικά προσβάσιμο, πέραν φυσικών ή υλικών εμποδίων. Αλλά και έναν Πολιτισμό, όπου κάθε πολίτης να μπορεί να επιλέγει εκείνο που τον εκφράζει και τον τέρπει περισσότερο.
Κυριάκος Πιερρακάκης
11 Σεπτεμβρίου 2023 | Η έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς γίνεται στη σκιά της πρωτοφανούς καταστροφής στη Θεσσαλία. Το μυαλό και η καρδιά όλων μας είναι δίπλα στις οικογένειες των θυμάτων αλλά και όλων όσοι δοκιμάζονται από τις σαρωτικές πλημμύρες. Προτεραιότητα του Υπουργείου Παιδείας είναι τα παιδιά των περιοχών που επλήγησαν, να επιστρέψουν γρήγορα και με ασφάλεια στη ζωή τους και στον φυσικό τους χώρο, που είναι το σχολείο. Αυτό βέβαια ισχύει και για τους μαθητές και τις μαθήτριες από τη Ρόδο, τη Θράκη, την Αττική που βρέθηκαν στη δίνη μεγάλων πυρκαγιών. Εργαστήκαμε και συνεχίζουμε να εργαζόμαστε, μαζί με όλους τους συναρμόδιους φορείς, ώστε οι σχολικές μονάδες να καταστούν πλήρως λειτουργικές και να αποτελέσουν τον σημαντικό πόλο προόδου, δημιουργικότητας και υπέρβασης των δυσκολιών. Καμία δυσκολία δεν είναι ανυπέρβλητη. Και το Υπουργείο Παιδείας είναι εδώ για να στέκεται πάντα στο πλευρό των μαθητών, των γονιών και φυσικά των εκπαιδευτικών.
Σε όλους εσάς απευθύνομαι σήμερα με την ευχή να έχουμε μία καλή και δημιουργική σχολική χρονιά. Από την πλευρά μου, μαζί με όλα τα στελέχη του Υπουργείου, δεσμευόμαστε να δώσουμε τον καλύτερο μας εαυτό ώστε να βελτιώσουμε την καθημερινότητά σας και να μετατρέψουμε το σχολείο σε μια δεξαμενή σκέψης και ανάδειξης δεξιοτήτων και αξιών.
Η μάθηση και η σχολική ζωή είναι κυρίως κοινωνική διαδικασία και αλληλεπίδραση με τους δασκάλους και τις δασκάλες σας, τους καθηγητές και τις καθηγήτριές σας, αλλά κι ανάμεσά σας. Όμως και οι σχολικές υποδομές έχουν ιδιαίτερη σημασία και η αναβάθμισή τους αποτελεί διαρκές αίτημα των εκπαιδευτικών συστημάτων. Στην προσπάθεια εκσυγχρονισμού τους, ξεκινώντας από τις πληγείσες από φωτιές και πλημμύρες περιοχές, έως το Φεβρουάριο του 2024 σε όλες τις αίθουσες διδασκαλίας θα εγκατασταθούν περισσότεροι από 36.000 διαδραστικοί πίνακες, οι οποίοι μπορούν να εμπλουτίσουν το μάθημα, να το καταστήσουν πιο ζωντανό και ενδιαφέρον. Οι διαδραστικοί πίνακες θα συνδεθούν με τα προγράμματα σπουδών όλων των γνωστικών αντικειμένων και των θεματικών περιοχών, αλλά θέλω να τονίσω ότι αναμένεται, στο πλαίσιο της χρήσης τους, ιδιαίτερη έμφαση να δοθεί στις τέχνες.
Αυτονόητα, εργαζόμαστε ώστε το σχολείο να γίνει πλήρως ψηφιακό με εφαρμογές που θα απλουστεύουν την καθημερινότητα μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών.
Οι πρωτοβουλίες που θα αναπτύξουμε για ένα νέο, πολυεπίπεδο σχολείο, θα είναι ευρύτερες – και πολλαπλές κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Θα εργαστούμε ώστε να ενταθεί στα σχολεία ο εθελοντισμός, η προστασία του περιβάλλοντος και η κουλτούρα διαχείρισης κρίσεων και φυσικών καταστροφών. Και βέβαια, στόχος μας είναι να μάθουν τα παιδιά περισσότερα για την κλιματική αλλαγή.
Για εμάς το σχολείο είναι πολύ περισσότερα από τη γνώση και τη μάθηση που προσφέρει. Είναι ένας χώρος σκέψης, ελευθερίας, κοινωνικοποίησης, ανάπτυξης της προσωπικότητας. Είναι ένας χώρος που μαθαίνει ο ένας τον σεβασμό για τον άλλο, χωρίς καμία διάκριση.
Θα είμαι και θα είμαστε όλοι δίπλα σας σε αυτό το νέο βήμα που κάνετε σήμερα, μπαίνοντας στις σχολικές αίθουσες. Θα μας βρείτε συμμάχους σε όλες τις προσπάθειές σας και πρόθυμους να απαντήσουμε μαζί με τους εκπαιδευτικούς μας σε όλες τις αγωνίες σας.
Οι πόρτες του Υπουργείου είναι πάντα ανοιχτές για καθεμία και καθέναν από εσάς, για κάθε ζήτημα που μπορούμε να συμβάλουμε στην επίλυσή του.
Γιώργος Φλωρίδης
9 Δεκεμβρίου 2023 | Αν κοιτάξει κάποιος την πορεία της χώρας ιστορικά, θα διαπιστώσει ότι, πολλές φορές στη διαδρομή μας, έχουμε συμπεριφορές και αντιλήψεις από τους ανθρώπους, που δρουν σε μια συγκεκριμένη εποχή, οι οποίοι αντιπαρατίθεται σε προτεινόμενες αλλαγές. Αρνούνται αλλαγές. Κι αν έχουν δεσπόζουσα θέση στη λειτουργία της ελληνικής κοινωνίας, επιβάλλουν το να μη γίνονται οι αλλαγές. Αυτό, όσο προχωράμε, θεωρείται τη συγκεκριμένη ιστορική στιγμή, που οι απόπειρες αλλαγών δεν προχωράνε, νίκη από αυτούς που αντιδρούν. Στα χρόνια που περάσανε, πολλές κοινωνικές ομάδες θεώρησαν ότι πετύχαιναν διαρκώς νίκες απέναντι σε ένα κράτος, λες και οι ομάδες αυτές δεν ήταν το ίδιο το κράτος. Νίκες, νίκες, νίκες παντού. Όλοι, νίκες απέναντι στο κράτος αλλά αυτές οι νίκες, όχι όλες, κάποιες, εμπεριείχαν το σπέρμα μιας τραγικής εθνικής ήττας η οποία εκδηλώθηκε με τη χρεοκοπία της χώρας. Όλοι όσοι νικούσαν ή νόμιζαν ότι νικούσαν, χωρίς να νοιάζονται για το μέλλον, είδαν ξαφνικά τη χώρα να χρεοκοπεί» και πρόσθεσε: «Το θέμα λοιπόν είναι εάν εμείς που δρούμε τώρα, κάθε φορά, έχουμε στο νου μας και το κοντινό ή το απώτερο μέλλον. Αν έχουμε στο νου μας τα παιδιά μας. Και η χρεοκοπία μας έδειξε με οδυνηρό τρόπο ότι σκεφτόμαστε μόνο το παρόν αδιαφορώντας για το μέλλον. Τι σημαίνει όταν η χώρα κατατάσσεται στο επίπεδο της λειτουργίας της δικαιοσύνης 147η στον κόσμο. Είναι τίτλος τιμής για εμάς; Είναι στατιστικό στοιχείο αυτό απλό; Αυτό δεν έπρεπε να σημάνει συναγερμό για όλους μας; Αλλά συνήθως, όταν έρχεται αυτό ως μία ανακοίνωση στην παγκόσμια κατάταξη τότε ο ένας, ο καθένας μας, δείχνει τον άλλον. Όχι εγώ εσύ.
Έχουμε όμως καταλάβει τι σημαίνει το 147; Σημαίνει πρώτα στο εσωτερικό, ότι δεν έχουμε μια λειτουργία της δικαιοσύνης εν τω συνόλω η οποία να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες ανάγκες και στις ανάγκες του ελληνικού λαού. Είναι το φωτάκι που ανάβει στους ξένους επενδυτές. Οι ξένοι που θέλουν να επενδύσουν στην Ελλάδα για να μπορέσουν τα παιδιά μας να βρουν δουλειά, για να μπορέσει να αναπτυχθεί η οικονομία, να μπορέσει να έχει έσοδα η οικονομία, να μπορεί να πληρώνει μισθούς η οικονομία… βλέπουν το φωτάκι αυτό. Δυο πράγματα κοιτάνε: Αν υπάρχει πολιτική σταθερότητα και σε τι κατάσταση βρίσκεται η δικαιοσύνη. Διότι κανένας δεν θέλει να επενδύσει τα χρήματα του σε μία χώρα όπου μια δικαστική εμπλοκή κρατάει χρόνια. Το ζήτημα λοιπόν που απασχολεί και τη συνέλευσή σας, του Δικαστικού Χάρτη, υπάρχουν δύο κείμενα – αναφέρθηκε η κυρία Πρόεδρος- το κείμενο της Επιτροπής και το κείμενο της Παγκόσμιας Τράπεζας. Αυτά μόλις παρελήφθησαν από το Υπουργείο, την επόμενη ή την μεθεπόμενη μέρα απεστάλησαν και είναι στα χέρια της Ένωσης.
Έχουμε πει ότι τίποτα δεν πρόκειται να γίνει εν κρυπτώ και οποιαδήποτε προσπάθεια αλλαγής οφείλει να προέρχεται μέσα από έναν αναλυτικό διάλογο έτσι ώστε όλοι να μπορούν να εκφραστούν για να πετυχαίνουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Κατά συνέπεια λοιπόν, μέσα σ’ αυτή τη διαδικασία δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας ότι δεν θα ακουστούν ή ότι δεν θα συζητηθούν οι προτάσσεις. Δεν υπάρχει τίποτα δεδομένο.
Ένα από τα θέματα που τέθηκε ήταν η καθυστέρηση στην ψήφιση της αναπροσαρμογής τριών βασικών επιδομάτων των δικαστικών λειτουργών. Στο άρθρο 39 του Σχεδίου Νόμου, που κατατέθηκε χθες το βράδυ στη Βουλή των Ελλήνων και θα συζητηθεί και θα ψηφιστεί στις 18 και 19 Δεκεμβρίου, προβλέπεται η αναπροσαρμογή αυτή όπως ακριβώς την είχε εξαγγείλει η Κυβέρνηση. Η ισχύς της θα είναι από την 1η Ιανουαρίου του 2024.
Το δεύτερο, ήταν η ανάγκη επαναφοράς της δυνατότητας στους δικαστικούς λειτουργούς που παραλείπονται στις προαγωγές, να προσφεύγουν στις Ολομέλειες των Ανωτάτων Δικαστηρίων. Το Υπουργικό Συμβούλιο στη συνεδρίαση της 30ης Νοεμβρίου, πριν λίγες μέρες, ενέκρινε ομόφωνα την πρόταση του Υπουργού Δικαιοσύνης ώστε η διάταξη αυτή να επανέλθει. Περιλαμβάνεται στο Ερανιστικό Νομοσχέδιο το οποίο τις επόμενες μέρες θα δοθεί στη διαβούλευση. Άρα το θέμα αυτό επιλύεται.
Το τρίτο θέμα, ήταν ένας προβληματισμός που υπήρχε για την νομοθέτηση του κριτηρίου κατανομής των υποθέσεων στους Δικαστές σε κλίμακα 1-5. Θεωρήθηκε ότι αυτό, ειδικά στους μεγάλους σχηματισμούς, δημιουργεί προβλήματα. Και το Υπουργικό Συμβούλιο, στην ίδια συνεδρίασή του, ενέκρινε και την απάλειψη της διαδικασίας αυτής. Το τέταρτο που συζητήσαμε, ήταν η υπόσχεση που δώσαμε στην Ένωση ότι οποιαδήποτε πρωτοβουλία για αλλαγές θα είχε ως απαραίτητη προϋπόθεση την γνωστοποίηση τόσο στην Ένωση όσο και σε όλους τους φορείς, όλων των προτάσεων, των εκθέσεων και του υλικού που θα είχε το Υπουργείο Δικαιοσύνης στα χέρια του, προκειμένου να ξεκινήσει ένας διάλογος που θα διαμορφώσει την οριστική πρόταση του Υπουργείου Δικαιοσύνης, η οποία θα κατατεθεί προς συζήτηση με τους αρμόδιους φορείς.
Δεχόμαστε μία κριτική και δεν θα μασήσω τα λόγια μου. Εγώ δεν έχω πολιτικές δεσμεύσεις, δεν έχω άγχος εκλογής ή επανεκλογής. Στις Επιτροπές Εργασίας θα υπάρχουν ειδικοί, οι οποίοι ξέρουν, αλλά και οι οποίοι δεν έχουν άλλου είδους δεσμεύσεις δεν μετέχουν σε Νομοπαρασκευαστικές Επιτροπές για να νομοθετήσουν για τους δικούς τους πελάτες.
Μιχάλης Χρυσοχοΐδης
4 Ιανουαρίου 2024 | Τραβάμε γραμμή με το παρελθόν. Όχι γιατί ξεχνάμε, αλλά γιατί ξεκινάμε. Γιατί πρέπει να ξεκινήσουμε πάλι. Στις μεταρρυθμίσεις που πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα: Πρώτον, η δια βίου εκπαίδευση μέσω της Ακαδημίας. Δεύτερον, η διοικητική και οργανωτική μεταρρύθμιση του σώματος. Παράλληλα, άμεση προτεραιότητα θα δοθεί στην αξιολόγηση, το βαθμολόγιο και την κινητικότητα στο εσωτερικό του σώματος, με στόχο την βέλτιστη αξιοποίηση των στελεχών της Ελληνικής Αστυνομίας.
Υπάρχουμε για να προστατεύουμε τους πολίτες να δημιουργούμε καθημερινά , να υφαίνουμε και να επεκτείνουμε το δίχτυ της ασφάλειας. Η εποχή άλλαξε κι είμαστε πίσω. Οι μεταρρυθμίσεις που πριν τρία χρόνια σχεδιάσθηκαν θα επικαιροποιηθούν και θα εφαρμοσθούν.
Τραβάμε γραμμή. Είχαμε νεκρούς. Πολίτες, νέα παιδιά και αστυνομικούς, νέα παιδιά. Στους νεκρούς προσκυνάμε και δεν ξεχνάμε. Η αστυνομία όμως δεν εκδικείται. Τιμά τη μνήμη των δικών της και των πολιτών με το να δουλεύει και να προχωρά. Τραβάμε γραμμή κι εγώ πρώτος απ΄όλους. Πίκρες , πικρίες, αδικίες δεν έχουμε την πολυτέλεια να ασχοληθούμε. Έχουμε μείνει πίσω στην αποστολή μας και πρέπει να τρέξουμε. Γιατί ο αστυνομικός έχει στολή κι αποστολή. Όταν την φοράς πρέπει και να την τιμάς.

Blue Greece World, Blue Green Greece

Βασίλης Κικίλιας
22 Φεβρουαρίου 2024 | Κύριε Υπουργέ, κύριε Αρχηγέ. Κύριε Παναγιώτη Σταμπουλίδη, ένα μεγάλο ευχαριστώ εκ μέρους της Πολιτικής Προστασίας και του Πυροσβεστικού Σώματος στο ΤΑΙΠΕΔ, σε εσάς και τους συνεργάτες σας, για την εξαιρετική συνεργασία και την άμεση υλοποίηση ενός από τα πιο σημαντικά project τα οποία έχει αναλάβει ποτέ το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης & Πολιτικής Προστασίας και το Πυροσβεστικό Σώμα, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, της μεγαλύτερης απειλής που αντιμετωπίζει αυτή την εποχή ο πλανήτης, αλλά και η χώρα μας με νωπές τις μνήμες από ακραίες κλιματολογικές συνθήκες, που έχουν οδηγήσει σε τεράστια πίεση και έχουν κοστίσει και ανθρώπινες ζωές.
Κύριοι ανάδοχοι συγχαρητήρια, προσβλέπουμε στην άμεση παράδοση με βάση το χρονοδιάγραμμα το οποίο έχει ορισθεί από τα συμβόλαια που θα υπογράψουμε των εν λόγω 13 Κινητών Κέντρων Επιχειρήσεων.
Και όπως πολύ σωστά είπε ο κύριος Διευθύνων εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, πλέον κάθε τρεις και λίγο- μέχρι τα τέλη Μαρτίου που θα έχουμε βγάλει σε διαγωνισμούς το σύνολο του Προγράμματος ΑΙΓΙΣ- θα είμαστε εδώ για να υπογράφουμε συμβάσεις για τα βασικά εξοπλιστικά προγράμματα, τα οποία αφορούν τους πολίτες όλης της χώρας, τη διαλειτουργικότητα του Πυροσβεστικού Σώματος, της Ελληνικής Αστυνομίας, των Ενόπλων Δυνάμεων, των εθελοντών μας, των πολιτών, της Αυτοδιοίκησης και όλων αυτών που θα εμπλακούν στις μάχες τις οποίες θα κληθούμε να δώσουμε το επόμενο χρονικό διάστημα.
Η νέα τεχνολογία έρχεται να ακουμπήσει δίπλα στους άντρες και στις γυναίκες του Πυροσβεστικού Σώματος. Εδώ είναι οι κύριοι Στρατηγοί, αλλά και οι νέοι Αξιωματικοί που είναι για εμάς θάρρος και ελπίδα για το μέλλον και προσδοκούμε και επενδύουμε κυρίως στους άντρες και στις γυναίκες του Πυροσβεστικού Σώματος, οι οποίοι εκπαιδεύονται σε εξαιρετικές εγκαταστάσεις, σε πολύ υψηλού επιπέδου courses, έτσι ώστε να μπορέσουν να αποδώσουν ακόμα καλύτερα, χρησιμοποιώντας όλη αυτή την κληρονομιά.
Όμως, το Πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ είναι ένα βαρύ πρόγραμμα 2,1 δις ευρώ. Πράγματι, αυτά τα τέσσερα χρόνια γνωρίζοντας ότι αυτό το πρόγραμμα είναι πολύ βαρύ και δύσκολο, απαιτούνταν πολλές προσπάθειες, προκειμένου για να μπορέσει να προχωρήσει μπροστά.
Είναι όμως και μία υποχρέωση την οποία έχω αναλάβει απέναντι στον Πρωθυπουργό της χώρας και σκοπεύω να την υλοποιήσω στο ακέραιο. Άρα οι ταχύτητες θα είναι αυτές τις οποίες ανέφερε και ο κύριος Σταμπουλίδης νωρίτερα. Και όπως είπα στο τέλος Μαρτίου θα έχουμε ολοκληρώσει και θα έχει μπει σε διαγωνιστική διαδικασία όλο το πρόγραμμα.
Και φυσικά μέχρι τότε θα συνεχίσουμε να υπογράφουμε συμβάσεις από τα έργα τα οποία ήδη είναι στον αέρα. Είναι χρέος προς την πατρίδα μας και χρέος στους συμπολίτες μας και είναι ό,τι πιο πατριωτικό μπορώ να σκεφτώ ό,τι μπορεί να κάνει η οργανωμένη πολιτεία απέναντι στους πολίτες, οι οποίοι πολλές φορές νοιώθουν ανυπεράσπιστοι.
Άρα ο εξοπλισμός αυτός, αυτά τα νέα 13 Στρατηγεία δεν γίνονται κατ΄ αποκοπή από το σχεδιασμό τον οποίο κάνει το Πυροσβεστικό Σώμα. Η ηγεσία του Πυροσβεστικού Σώματος, ο κύριος Αρχηγός, ο κύριος Υπαρχηγός, ο κύριος Επιτελάρχης σε ειδική εκδήλωση η οποία θα γίνει στα μέσα Μαρτίου θα παρουσιάσουν το νέο δόγμα του Πυροσβεστικού Σώματος σε σχέση με τις δασικές πυρκαγιές. Και τον τρόπο με τον οποίο θα λειτουργούμε από εδώ και πέρα, αξιοποιώντας το σύνολο των δυνατοτήτων των οποίων έχουμε, της επιστημονικής κοινότητας, επιχειρησιακά και επιτελικά στο πώς θα αντιμετωπίζουμε τις δασικές πυρκαγιές.
Αυτό απαιτείται, καθώς η Μεσόγειος πλέον είναι hot spot, και η χώρα μας αντιμετωπίζει ξηρασίες, υγρασία κάτω από 10% την περσινή χρονιά και πρωτόγνωρες συνθήκες συνεχούς καύσωνα.
Σε αυτή την προσπάθεια καλούνται να συμμετέχουν όλοι. Πολίτες, εθελοντές, τα υπόλοιπα σώματα, όλος ο κρατικός μηχανισμός. Να συνεισφέρουν όλοι σε αυτή την προσπάθεια.
Αφορά το σπίτι μας, το χωριό μας, τη συνοικία μας, περιαστικές και περιδασικές περιοχές, τα νησιά μας, τις παραμεθόριες περιοχές, την οικολογία μας, τα δάση μας, τις περιουσίες αλλά κυρίως την ανθρώπινη ζωή.
Είμαι πολύ χαρούμενος που σήμερα είμαστε όλοι εδώ σε αυτή την εξαιρετική τελετή, σε ένα χώρο που όπως βλέπετε προσομοιάζει σε μηχανουργείο γιατί, κυρίες και κύριοι, αυτή είναι η δουλειά μας. Η δουλειά του Πυροσβεστικού Σώματος είναι να είναι έξω στο πεδίο. Να επιχειρεί, να προσπαθεί, να στηρίζει και να βοηθάει όλους τους πολίτες.
Και έτσι καταξιώθηκε το Πυροσβεστικό Σώμα όλα αυτά τα χρόνια. Ο κύριος Υφυπουργός μόλις γύρισε από την ακριτική βόρεια Ελλάδα, την ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη, έτσι ώστε να επιθεωρήσει ο ίδιος τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε πλέον και σε μια περιοχή που ναι, οι προκλήσεις είναι πάρα πολύ μεγάλες. Και η πίεση πάρα πολύ μεγάλη.
Δεν χρειάζεται να πω και να θυμίσω τι είχε γίνει στα βόρεια σύνορά μας πριν από μερικά χρόνια. Άρα απαιτείται συντονισμός όλων των δυναμεων.
Κλείνω λέγοντας το εξής: Η ελληνική κοινωνία αγαπάει το Πυροσβεστικό Σώμα και τους Έλληνες πυροσβέστες, και τους αγκαλιάζει. Και πολλά-πολλά χρόνια εκτιμά την προσπάθειά τους, την αυτοθυσία τους, πολλές φορές και με τίμημα ανθρώπινων ζωών.
Το Πυροσβεστικό Σώμα έχει υπάρξει εκεί για να στηρίξει την κοινωνία. Τώρα όμως οι συνθήκες είναι άλλες, πολύ πιο δύσκολες. Πολύ πιο ισχυρές.
Απαιτείται λοιπόν εγρήγορση, επαγγελματισμός και καμία ολιγωρία. Και σε αυτούς τους λίγους, θέλω να το επαναλάβω και δημοσίως, που αισθάνονται ότι θέλουν με την αμέλειά τους ή το δόλο τους να δημιουργήσουν πρόβλημα και να κινδυνεύσουν συνάνθρωποί μας πλέον έρχεται η πολιτεία να λειτουργήσει εντελώς διαφορετικά.
Το νομοσχέδιο το οποίο φέρνει ο κύριος Υπουργός Δικαιοσύνης στη Βουλή εμπεριέχει πλέον για αυτούς οι οποίοι εξ αμελείας και καθ΄ έξιν προκαλούν πυρκαγιές και άρα οικολογικές καταστροφές, πόσο μάλλον όταν υπάρχει κόστος σε ανθρώπινες ζωές, τη μετατροπή της ποινής από πλημμέλημα σε κακούργημα.
Αυτό, κυρίες και κύριοι, είναι 10 έτη κάθειρξη και μέχρι 200.000 ευρώ πρόστιμο.
Έχουμε φτάσει στο σημείο στο οποίο θα πρέπει να κάνουμε ό,τι είναι ανθρωπίνως δυνατό για να προασπίσουμε τις ζωές των συμπατριωτών μας και των συμπολιτών μας. Και η οργανωμένη πολιτεία να είστε βέβαιοι ότι αυτό θα προσπαθήσει να κάνει.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Θόδωρος Σκυλακάκης
14 Δεκεμβρίου 2023 | Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η σημερινή μου παρουσία είναι η πρώτη στην τελευταία τετραετία, όπου δεν εισηγούμαι τον προϋπολογισμό.
Θα μου επιτρέψετε να κάνω μία μικρή αναφορά, μιας που ο προϋπολογισμός του 2023 συζητείται σήμερα, και ήταν ένας προϋπολογισμός που μαζί με τον αγαπητό συνάδελφο, Χρήστο Σταϊκούρα, κατέθεσα και εγώ στη Βουλή.
Ειδικότερα σε σχέση με τη δημοσιονομική πτυχή του, να ξεκινήσω την τοποθέτησή μου από μία σύντομη αναφορά σε εκείνο τον προϋπολογισμό.
Τί λέγαμε ένα χρόνο πριν, και ακούγαμε διάφορα από την αντιπολίτευση; Λέγαμε ότι θα υπάρξει ένα μικρό πλεόνασμα σε αυτόν τον προϋπολογισμό. Ένα μικρό, πρωτογενές πλεόνασμα, το 2023. Ήταν 0,7%. Τελικά, πετύχαμε πρωτογενές πλεόνασμα σε αυτόν τον προϋπολογισμό 1,1% του ΑΕΠ.
Λέγαμε ότι θα έχουμε μείωση του δημοσίου χρέους και ακούγαμε διάφορα. Θυμάμαι ορισμένοι να επικαλούνται κάποιους υπολογισμούς για το χρέος, ότι το χρέος αυξάνεται, κ.λπ.
Ποια είναι η πραγματικότητα; Το χρέος έπεσε στο 160% του ΑΕΠ, 20 μονάδες κάτω από αυτό που παραλάβαμε. Και αυτό, έγινε σε μία τετραετία, κατά την οποία η χώρα αντιμετώπισε τρεις πολύ μεγάλες κρίσεις -ταυτόχρονα ή παράλληλα, οι οποίες είχαν πολύ βαριές δημοσιονομικές επιπτώσεις.
Δηλαδή, μειώσαμε το χρέος, ενώ ταυτόχρονα είχαμε τον Covid, με τεράστια δημοσιονομική επιβάρυνση, πρωτοφανή. Είχαμε τα προβλήματα στις σχέσεις με τη γείτονα χώρα, με επίσης τεράστια δημοσιονομική επιβάρυνση, διότι έπρεπε να κάνουμε τους αναγκαίους εξοπλισμούς. Είχαμε και την ενεργειακή κρίση, με πολύ μεγάλη δημοσιονομική επιβάρυνση, η οποία επιβάρυνε ευθέως και το ΑΕΠ, γιατί η ενεργειακή κρίση σήμαινε ότι πήραμε όλοι μαζί χρήματα και δώσαμε τουλάχιστον 7 δισ. ευρώ “ζεστό χρήμα” σε αυτούς στο εξωτερικό που ήταν παραγωγοί φυσικού αερίου και πετρελαίου, στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης.
Και παρόλα αυτά, δεν είχαμε μείωση του ΑΕΠ και σήμερα έχουμε πλέον επενδυτική βαθμίδα, παρ’ όλες αυτές τις κρίσεις. Και είμαστε 50 βαθμούς βάσης κάτω από την Ιταλία στα ομόλογά μας και λίγο πάνω από την Ισπανία. Και από χώρες, που είναι της βαριάς δημοσιονομικής πειθαρχίας, όπως η Φινλανδία, έχουμε μία διαφορά στο επιτόκιο δανεισμού 0,6%, δηλαδή 2,7% είναι στην Φινλανδία και 3,3% στην Ελλάδα. Αυτά, για να έχουμε μία πραγματική εικόνα του τί συνέβη στον προϋπολογισμό της χώρας.
Επίσης, στον ίδιο προϋπολογισμό του 2024 φέραμε -και αυτό συνδέει τα δύο Υπουργεία- τον πράσινο προϋπολογισμό. Και για πρώτη φορά υπάρχει μία συστηματική καταγραφή της περιβαλλοντικής διάστασης του προϋπολογισμού όλων των Υπουργείων.
Πάμε τώρα στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Εδώ, θα πρέπει να ενημερώσω την εθνική Αντιπροσωπεία, πως σε ότι αφορά στην απορρόφηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, που το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, με την πάγια συντηρητικότητά του, έβαλε 170 εκατομμύρια για το Υπουργείο για το 2023, η τελική απορρόφηση θα ξεπεράσει τα 500 εκατομμύρια.
Και έτσι, το 2022 και το 2023 θα έχουμε επενδυτικά έναν προϋπολογισμό της τάξεως του 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ, χωρισμένο σε πολλά, διαφορετικά προγράμματα.
Η βασική επιβάρυνση που είχαμε το 2022 στον προϋπολογισμό, από την πλευρά του Υπουργείου, ήταν οι τιμές του ρεύματος. Το 2023 το Υπουργείο ήταν σχετικά ουδέτερο δημοσιονομικά. Δηλαδή κάλυψε τις επιδοτήσεις, που δόθηκαν μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, που δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό, και αντίθετα πήραμε και ένα ποσό, το οποίο χρησιμοποιήσαμε από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης και βοηθήσαμε τον κρατικό προϋπολογισμό, διότι το επίδομα θέρμανσης πληρώθηκε φέτος από το Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης.
Το 2024 πάλι δεν θα υπάρξει επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, αλλά θα υπάρξει το τέλος των οριζόντιων επιδοτήσεων. Θα μου πείτε τελειώνουν οι επιδοτήσεις, αυξάνονται οι τιμές;
Η απάντηση που δίνει η αγορά και η ζωή είναι η αντίθετη. Αυτή τη στιγμή, η εικόνα που έχω για την 1η Ιανουαρίου του 2024 είναι ότι θα έχουμε τιμές καλύτερες ή ίδιες με αυτές του Νοεμβρίου, παρά το γεγονός ότι αποσύρονται οι οριζόντιες επιδοτήσεις.
Αυτό συμβαίνει, γιατί το Υπουργείο έφερε μια σημαντική μεταρρύθμιση, που είναι το πράσινο τιμολόγιο, το οποίο κινητοποιεί τον ανταγωνισμό και η κινητοποίηση του ανταγωνισμού φαίνεται, ήδη, από τα τιμολόγια που, ήδη, γνωρίζουμε, ότι προτείνουν οι εταιρίες, καθώς και οι τιμές του φυσικού αερίου μπαίνουν σε πιο φυσιολογικά επίπεδα.
Ταυτόχρονα, στο πρώτο τρίμηνο του έτους, αυτοί που -κατά κύριο- λόγο επιβαρύνονται, από πλευράς ηλεκτρικής θέρμανσης, που είναι 1,2 εκατομμύρια νοικοκυριά -αν βγάλουμε έξω τα κοινωνικά τιμολόγια, όπου παραμένουν οι επιδοτήσεις- θα δουν πολύ χαμηλότερες τιμές από πέρσι, που υπήρχαν οι οριζόντιες επιδοτήσεις. Κι αυτό, διότι από τις τιμές που θα διαμορφωθούν το πρώτο τρίμηνο -που σας λέω ότι θα είναι χαμηλότερες από αυτές που έχουμε σήμερα και από αυτές που είχαμε πέρσι την ίδια εποχή- από αυτές τις τιμές, λοιπόν, θα αφαιρεθεί ένα ποσό, από 50 έως 480 ευρώ, από τους λογαριασμούς τους του πρώτου τριμήνου.
Συνεπώς, οι άνθρωποι που θερμαίνονται ηλεκτρικά και που είναι κατεξοχήν ευάλωτοι, για την επόμενη θερμαντική περίοδο, που είναι οι τρεις μήνες κατά κύριο λόγο του χειμώνα (Ιανουάριος, Φεβρουάριος, Μάρτιος), θα έχουν τιμές που θα αντιστοιχούν με τις προ κρίσης και προ πληθωρισμού τιμές.
Πηγαίνω τώρα στα άλλα μεγάλα πεδία του Υπουργείου, που συνδέονται και με τον τρέχοντα προϋπολογισμό, καθώς ο χρόνος μου είναι περιορισμένος.
Ξεκινώ από τη χωροταξία, όπου εισάγουμε μία νέα λογική, αυτή του περιβαλλοντικού χωροταξικού και πολεοδομικού ισοδυνάμου. Και η φιλοσοφία αυτή θα μας επιτρέψει να έχουμε νέους πόρους, που θα ενισχύσουν την ποιότητα ζωής και την ορθολογική δόμηση σε όλη τη χώρα.
Ποια είναι η λογική του ισοδυνάμου; Ότι όταν κάνεις κάτι που επιβαρύνει δυσανάλογα τη χωροταξία ή το περιβάλλον, πρέπει ταυτόχρονα να πληρώνεις πόρους. Για παράδειγμα στην εκτός σχεδίου δόμηση που έχει δυσανάλογη αρνητική επίπτωση στη χωροταξία της χώρας, θα υπάρχει μία πρόσθετη πληρωμή πόρων, που θα κατευθύνονται, όμως, όχι σε κάποιο απρόσωπο μηχανισμό, αλλά σε έναν ειδικό λογαριασμό, που θα μπορεί να ξοδεύεται μόνο εντός του Δήμου, στον οποίον πραγματοποιείται αυτή η εκτός σχεδίου δόμηση.
Αυτή είναι μία πολύ σημαντική μεταρρύθμιση, που θα μας επιτρέψει να έχουμε καινούριους πόρους για έργα, που θα είναι στοχευμένα στο να μειώνουν την περιβαλλοντική και χωροταξική επιβάρυνση, είτε αυτοί οι πόροι είτε οι πόροι από αυθαίρετη δόμηση του παρελθόντος κ.λπ.
Πάω στον άλλο τομέα, που είναι πολύ μεγάλη η παρέμβασή μας, στα δάση. Στα επόμενα δύο χρόνια -βάζω δύο χρόνια, γιατί στην ουσία είναι και πόροι του Ταμείου Ανάκαμψης, οι οποίοι έχουν αυτόν το χρονικό ορίζοντα και δεν μπορεί εύκολα κανείς να πει, πόσο θα είναι τον ένα χρόνο και πόσο τον άλλο- θα έχουμε, αθροιστικά, επενδύσεις στα δάση, που θα ξεπεράσουν τα 600 εκατομμύρια ευρώ. Αυτά, θα προέλθουν από το Εθνικό Σχέδιο Αναδάσωσης, από το Antinero ΙΙΙ, από τα αντιδιαβρωτικά, που έχουμε εξασφαλίσει για να προστατεύσουμε ακριβώς τα δάση, που υπέστησαν καταστροφές και από το νέο σύστημα ολοκληρωμένης διαχείρισης των δασών, μέσω επιδότησης βιομάζας.
Αυτό το ποσό, 300 εκατομμύρια το χρόνο, που αφορά αποκλειστικά στην προστασία των δασών, δεν το έχουν δει τα δάση της Ελλάδας ποτέ!
Για να καταλάβετε τα ποσά που δίναμε μέχρι το 2019 – 2020, βάζω και τα πρώτα χρόνια τα δικά μας, για να είμαι απολύτως έντιμος, ήταν της τάξεως των 30 εκατομμυρίων.
Μιλάμε, λοιπόν, για δεκαπλασιασμό των πόρων που πηγαίνουν για την προστασία των δασών, των επενδυτικών πόρων, γιατί το 2024 θα έχουμε και τις 500 προσλήψεις μονίμων για πρώτη φορά και 1.200 εποχικές προσλήψεις ακόμη.
Και τελειώνω με μία πολύ σύντομη αναφορά στο νερό. Ο στόχος είναι στο νερό να επενδύσουμε πόρους στη μεταρρύθμιση των φορέων παροχής πόσιμου νερού εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης, που υπάρχει η ΕΥΔΑΠ και η ΕΥΑΘ.
Εκεί, έχουμε ένα πρόβλημα, το οποίο προϋπήρχε, πολλών φορέων, που είχαν συσσωρεύσει υποχρεώσεις. Έγινε χειρότερο στη διάρκεια της ενεργειακής κρίσης, αλλά όχι για όλους. Έχουμε φορείς, οι οποίοι παρά το γεγονός ότι και αυτοί είχαν ενεργειακό κόστος είναι απολύτως υγιείς και φορείς που έχουν μεγάλα ληξιπρόθεσμα χρέη.
Εκεί, λοιπόν, πάμε να κάνουμε μία μεταρρύθμιση, να επενδύσουμε σε αυτήν σημαντικούς πόρους, με στόχο και προϋπόθεση, τη σοβαρή αύξηση της αποτελεσματικότητας, έτσι ώστε να έχουμε φθηνό και ποιοτικό νερό, “να μην κλείνουμε το μάτι” στους κάθε είδους κακοπληρωτές. Kαι να έχουμε ελαχιστοποίηση βλαβών και απωλειών νερού και ταχύτατη διόρθωση των βλαβών.
Αυτές οι προϋποθέσεις και οι δείκτες αποτελεσματικότητας των προϋποθέσεων είναι οι όροι για να κάνουμε αυτή τη σοβαρή, δημοσιονομική επένδυση, το 2024 στο χώρο του νερού.
Το πώς θα γίνει θα το συζητήσουμε προφανώς με την Τοπική Αυτοδιοίκηση, εξαντλητικά. Στο τέλος, όμως, είναι απαράβατος ο όρος του φθηνού και ποιοτικού νερού και της εισπραξιμότητας, της μείωσης απωλειών για να γίνει και να πετύχει αυτή η επένδυση.
Για την κυβέρνησή μας, η πορεία μέχρι τώρα ήταν πολύ δύσκολη. Έπρεπε να αντιμετωπίσουμε πολύ μεγάλα προβλήματα, σε πάρα πολλά επίπεδα. Τα προβλήματα κάποια από αυτά είναι ήδη πίσω μας, γιατί αντιμετωπίσαμε με επιτυχία τις μεγάλες κρίσεις. Κάποια, όμως, είναι μπροστά μας και απαιτούν σοβαρές μεταρρυθμίσεις, σε πολλαπλά επίπεδα.
Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να προχωρήσει αυτές τις μεταρρυθμίσεις και ζητά γι’ αυτό και την έγκριση της εθνικής αντιπροσωπείας για τον προϋπολογισμό του 2024.
Σας ευχαριστώ.