Πολλά έχουν γραφτεί και ειπωθεί τις τελευταίες δυο δεκαετίες για τις προοπτικές ανάπτυξης του Τουρισμού Υγείας και τις ευκαιρίες που δημιουργεί για επενδύσεις στη χώρα μας.
Τι είναι όμως ο Τουρισμός Υγείας; Πόσο ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα οι υψηλές προσδοκίες για τη ραγδαία ανάπτυξη του; Ποιες ευκαιρίες παρουσιάζονται για τη χώρα μας;
Ο τουρισμός υγείας δεν αποτελεί νέο φαινόμενο. Οι άνθρωποι ταξίδευαν για λόγους υγείας από τα αρχαία χρόνια. Χαρακτηριστικά παραδείγματα στην αρχαία Ελλάδα ήταν τα «Ασκληπιεία», ιερά και ταυτόχρονα θεραπευτικά κέντρα αφιερωμένα στο θεό Ασκληπιό, γιατρό και θεραπευτή.
Τον 18ο και 19ο αιώνα, οι εύποροι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί συνέρρεαν για θεραπεία στις ιαματικές πηγές και στα σανατόρια ή σε απομακρυσμένα μέρη που θεωρούνταν κατάλληλα με το καλό τους κλίμα για ασθένειες όπως η φυματίωση, η αρθρίτιδα, η βρογχίτιδα.
Ουσιαστικά δεν πρόκειται για έναν ενιαίο κλάδο αλλά για τρεις διαφορετικές κατηγορίες υπηρεσιών:
- τον ιατρικό τουρισμό,
- τον τουρισμό ευεξίας
- καθώς και τον τουρισμό ατόμων με χρόνια προβλήματα υγείας.
Ο «ιατρικός τουρισμός» αφορά σε άτομα που είναι διατεθειμένα να ταξιδεύσουν για να αναζητήσουν εξειδικευμένες ιατρικές υπηρεσίες. Παραδείγματα είναι η πλαστική/ αισθητική χειρουργική, η υποβοηθούμενη αναπαραγωγή, η καρδιοχειρουργική κλπ.
Ο τουρισμός ευεξίας αφορά σε υγιείς ως επί το πλείστων τουρίστες που επιθυμούν να λάβουν υπηρεσίες που θα τους βοηθήσουν να διατηρήσουν ή να βελτιώσουν την υγεία τους και την φυσική τους κατάσταση. Παραδείγματα τουρισμού ευεξίας είναι οι Θαλλασοθεραπεία και Υδροθεραπεία.
Η τρίτη κατηγορία περιλαμβάνει άτομα με κάποιο θέμα υγείας που επιθυμούν να κάνουν τουρισμό αλλά χρειάζονται ιατρική υποστήριξη στον τόπο που θα επισκεφθούν. Σε αυτή την κατηγορία περιλαμβάνονται νεφροπαθείς, άτομα με κινητικές αναπηρίες κ.α.
Διαπιστώνουμε λοιπόν ότι κάτω από την ομπρέλα του τουρισμού υγείας βρίσκονται ομάδες με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά. Π.χ. κάποιος που ταξιδεύει με σκοπό να υποβληθεί σε μια καρδιοχειρουργική επέμβαση έχει πολύ διαφορετικές ανάγκες σε σχέση με έναν νεφροπαθή που θέλει να κάνει τις διακοπές του σε έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό.
Ως προς το μέγεθος της αγοράς του Τουρισμού Υγείας, δεν υπάρχουν αξιόπιστα στοιχεία καθώς δεν υφίσταται μια κοινά αποδεκτή μέθοδος καταγραφής τουριστών υγείας. Τα μεγέθη της υπάρχουσας αγοράς και οι προβλέψεις για εκρηκτική αύξηση του αριθμού των τουριστών υγείας που δημοσιεύονται κατά καιρούς στον Τύπο βασίζονται κυρίως σε ευσεβείς πόθους εταιριών συμβούλων.
Ο δε ανταγωνισμός σε παγκόσμιο επίπεδο έχει ενταθεί σημαντικά καθώς πάνω από 100 χώρες δραστηριοποιούνται πλέον στον τουρισμό υγείας.
Παρά ταύτα, καλές επενδυτικές ευκαιρίες στο χώρο του τουρισμού υγείας θα συνεχίσουν να υφίστανται με αυξητική τάση καθώς παρατηρείται παγκοσμίως αύξηση του προσδόκιμου ζωής, δραματική αύξηση των ατόμων που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ταξιδεύσουν, έμφαση στην καλύτερη ποιότητα ζωής, ζήτηση για περισσότερες και καλύτερες ιατρικές υπηρεσίες.
Η χώρα μας έχει σημαντικές δυνατότητες να προσελκύσει επενδύσεις στον Τουρισμό Υγείας καθώς διαθέτει τα παρακάτω πλεονεκτήματα:
Προνομιακή γεωγραφική θέση
Η Ελλάδα, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, μπορεί να στοχεύσει στην Ευρωπαϊκή αγορά αλλά και σε αυτές της Βόρειας Αφρικής καθώς και της Μέσης Ανατολής
Δημοφιλής τουριστικός προορισμός
Η Ελλάδα προσελκύει ένα μεγάλο αριθμό τουριστών κάθε χρόνο και αποτελεί έναν παραδοσιακό τουριστικό προορισμό με παγκόσμια προβολή.
Αξιόλογο και εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό
Η χώρα μας διαθέτει ένα μεγάλο αριθμό εξειδικευμένων επιστημόνων στο χώρο της υγείας με υψηλό επίπεδο γνώσεων και εμπειρίας.
Επαρκείς υποδομές
Οι αυξημένες επενδύσεις στο χώρο της υγείας και του τουρισμού την έχουν δημιουργήσει ένα αξιόλογο δίκτυο υποδομών που μπορεί να αξιοποιηθεί κατάλληλα.
Σημαντικός αριθμός Ελλήνων γιατρών και επαγγελματιών υγείας σε χώρες του εξωτερικού
Ο μεγάλος αριθμός Ελλήνων γιατρών που εργάζονται στο εξωτερικό μπορεί να αποτελέσει σημαντικό εργαλείο στην ανάπτυξη του Ελληνικού τουρισμού υγείας.
Τι μπορούμε να κάνουμε για να βελτιώσουμε την ανταγωνιστικότητα μας:
Ενιαίο αξιόπιστο σύστημα συλλογής στοιχείων (ποσοστά επιτυχίας, ποσοστά επιπλοκών κλπ., ικανοποίηση από τις υπηρεσίες, συλλογή παραπόνων κλπ.): η παγκόσμια αγορά του τουρισμού υγείας «πάσχει» από έλλειψη αξιόπιστων στοιχείων. Η δημιουργία αξιόπιστης βάσης στοιχείων με πλήρη διαφάνεια ως προς τη μεθοδολογία και τα αποτελέσματα, θα δώσει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στη χώρα μας σε σχέση με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς.
Συνεργατικά σχήματα (μονάδες υγείας και ευεξίας, ξενοδοχεία, αεροπορικές εταιρίες κλπ.) με κοινές δράσεις και στρατηγική: τα συνεργατικά σχήματα θα βοηθήσουν στη δημιουργία οικονομιών κλίμακας και θα δώσουν τη δυνατότητα να σχεδιαστούν πληρέστερα και ελκυστικότερα από οικονομικής άποψης πακέτα προσφορών για τους δυνητικούς τουρίστες υγείας.
Χρηματοδοτικά εργαλεία για στοχευμένες δράσεις όπως διεθνείς πιστοποιήσεις και εκπαίδευση-εξειδίκευση εργαζομένων.
Διευκόλυνση για έκδοση βίζας πολιτών τρίτων χωρών που ενδιαφέρονται να έρθουν στην Ελλάδα για τουρισμό υγείας
Γιώργος Φιλιόπουλος, Chief of Staf, Copelouzos Group: “Οι προοπτικές του Τουρισμού Υγείας στην Ελλάδα” | Date: 27/02/2024 © Energizing Greece Magazine | 3rd Edition March 2024 |
#EnergizingGreece
#BePartOfTomorrowsWorld #FollowTheLeadersOfE #GrowthEffectForGreece
#FollowThePioneers #ConnectingGreeks
#RegionsOfGreece #PrimeMinistersOfDelphi
#GreeceIsTheDestination #CreteIsTheDestination