Το λιανεμπόριο λειτουργούσε πάντα ως πύλη εισόδου των νέων στην αγορά εργασίας και είναι ένας βασικός παράγων παραγωγής ΑΕΠ για την χώρα μας.
Δυστυχώς μετά την κρίση του covid-19 τα νέα παιδιά δεν επιθυμούν να εργαστούν στο λιανεμπόριο. Αυτό πιθανότατα οφείλεται στα επιδόματα που δόθηκαν και στη μαύρη εργασία που κυρίως προσφέρεται στους νέους ανθρώπους. Η τάση αυτή, συνεπικουρείται από τα προβλήματα που παρουσιάζονται στις απονομές συντάξεων, αναδρομικά κλπ που εδραιώνουν στους νέους και νέες μας την πεποίθηση ότι δεν θα πάρουν ποτέ σύνταξη. Σαν αποτέλεσμα προκύπτει η άρνησή τους να εργαστούν σε κάποια έμμισθη θέση η οποία και κόπο και προσπάθεια απαιτεί αλλά, σε ανταμείβει δίνοντάς σου εμπειρίες χρήσιμες για τον υπόλοιπο εργασιακό σου βίο.
Οι απασχολούμενοι στο λιανεμπόριο εκπαιδεύονται δια βίου και αποκτούν εξειδίκευση και επιστημοσύνη.
Η αγορά είναι δισυπόστατη, αφενός έχει τα φυσικά καταστήματα τα οποία λειτουργούν λόγω πανδημίας με κάποιους κανόνες και αφετέρου τα ιντερνετικά καταστήματα στα οποία πια απευθύνονται όλες οι ηλικίες των καταναλωτών. Ένα ιντερνετικό κατάστημα έχει εμφανή και αφανή κόστη και θέλει μια επαρκή διαχείριση πόρων ή προϊόντων κατά την αποθήκευση και διαμετακόμισή ώστε να υπάρχει ταχύτητα και ακρίβεια στις παραδόσεις καθώς και ευκολία προσπέλασης στους τρόπους πληρωμής
Η πανδημία έχει δημιουργήσει νέα πεδία να ασχοληθεί το λιανεμπόριο αλλά και πολλά ερωτηματικά.
Λόγω του δισυπόστατου της αγοράς αλλά και της αναγκαιότητας να γίνεται διαχείριση του εμπορεύματος εκ του μακρόθεν, το επόμενο διάστημα θα υπάρξει επανατοποθέτηση στην προσέγγιση των φυσικών καταστημάτων όσον αφορά το μέγεθος, τη χρηστικότητα, τον αριθμό τους , καθώς και τις περιοχές που μπορούν να αναπτυχθούν.
Η ακρίβεια της ενέργειας και των πρώτων υλών, η άνοδος των τιμών της γης και των ενοικίων, οι απαιτήσεις της πράσινης ανάπτυξης οριοθετούν και προσδιορίζουν τις σκέψεις μας για την εικόνα της αγοράς την επόμενη μέρα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα της εποχής δυστυχώς δεν είναι μόνο το θέμα της ανόδου των τιμών, αλλά η άνοδος των τιμών είναι συνέπεια ενός μεγαλύτερου προβλήματος το οποίο έχει προκύψει από την αύξηση των πρώτων υλών, την αύξηση της ενέργειας και τις δυσκολίες της διαχείρισης πόρων ή προϊόντων κατά την αποθήκευση και διαμετακόμισή τους από τις εταιρίες παραγωγής στον τελικό καταναλωτή. Επειδή το 73-74% των εμπορευμάτων που πουλάμε στη χώρα είναι εισαγόμενα, στην αγορά μας γίνεται προβολή των προβλημάτων που υφίστανται στην παγκόσμια αγορά.
Κυρίαρχο θέμα στην αγορά είναι η εύρεση του κατάλληλου προϊόντος στην κατάλληλη τιμή καθώς και η έγκαιρη άφιξή του.
Ωστόσο οι επιχειρήσεις και οι επιχειρηματίες βρίσκονται σε αέναη διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές προς όφελος του καταναλωτικού κοινού και των ιδίων.
Αυτό που θα μας απασχολήσει στο άμεσο μέλλον θα είναι το αν μπορούμε να έχουμε ένα προϊόν από πού θα το φέρουμε και σε τι ποσότητα και λιγότερο σε ποια τιμή θα πουληθεί.
Πρέπει να καταλάβουμε ότι το λιανεμπόριο είναι ο τελευταίος τροχός της αμάξης στην αλυσίδα της αγοράς και λειτουργεί ως αμορτισέρ μεταξύ των παραγωγών, των προμηθευτών και των τελικών καταναλωτών.
Για το λόγο αυτό η οποιαδήποτε μεταβολή των παραγόντων που διαμορφώνουν το κόστος λειτουργίας μιας επιχείρησης ή του προιοντικού της μίγματός αφού περάσει από το φίλτρο του ανταγωνισμού επιδρά στην τιμή του προϊόντος.
Το ’22 θεωρούμε ότι θα είναι χρονιά σταθμός για το λιανεμπόριο διότι θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις από όλους τους εμπλεκόμενους για τη μελλοντική μορφή του λιανεμπορίου. Σίγουρα το φυσικό κατάστημα θα παραμείνει ως ισχυρός πόλος έλξης του καταναλωτή. Σίγουρα ένα ιντερνετικό κατάστημα παράλληλα με ένα φυσικό κατάστημα είναι ο καλύτερος συνδυασμός. Σίγουρα το ιντερνετικό κατάστημα ήρθε και θα παραμείνει διεκδικώντας ακόμη μεγαλύτερο κομμάτι της πίτας της αγοράς.
Στην αγορά τρεις είναι οι εμπλεκόμενοι, ο καταναλωτής που πρέπει να επιβραβεύει με τις αγορές του τις υγιώς φερόμενες επιχειρήσεις, οι επιχειρήσεις-επιχειρηματίες και εργαζόμενοι σε αυτές που οφείλουν να αφουγκράζονται και να εξυπηρετούν τις ανάγκες των καταναλωτών και η πολιτεία η οποία πρέπει να επιτελέσει τον διττό της ρόλο που είναι ρυθμιστικός και ελεγκτικός.
Η διετία 2022-2024 ίσως και να είναι η μοναδική ευκαιρία της πολιτείας ώστε να απελευθερώσει την αγορά από τα δεσμά παλαιών αντιλήψεων και πρακτικών ώστε να δοθεί η ευκαιρία στις υγιείς δυνάμεις της αγοράς να ανακαλύψουν νέους δρόμους προσέγγισης των καταναλωτών και εξυπηρέτησης των αναγκών τους προς όφελος του ανταγωνισμού και της οικονομίας της χώρας.
Αντώνης Μακρής, Πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος: “Το λιανεμπόριο κατά το σωτήριον έτος 2022” | Date: 11/03/2022 © Energizing Greece Magazine | 1st Edition March 2022 |
| 1st Edition Energizing Greece Magazine | March 2022 |
| Be Part of Tomorrow’s World |