Κάθε συζήτηση για ανάπτυξη στην Ελλάδα δεν μπορεί παρά να περιλαμβάνει έναν κλάδο άρρηκτα συνδεδεμένο με αυτή την έννοια, τον Τουρισμό.
O Τουρισμός είναι πολλά περισσότερα από επενδύσεις στην οικονομία. Είναι κομμάτι της κουλτούρας του τόπου μας και επένδυση στην ίδια την κοινωνία. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, το κράτος καλείται να δημιουργήσει εκείνες τις προϋποθέσεις και να καταρτίσει εκείνες τις στρατηγικές που θα καταστήσουν βιώσιμη την ανάπτυξη του τουρισμού και κατ’ επέκταση την ίδια την ανάπτυξη της Χώρας.
Ολιστική Στρατηγική
Ο Τουρισμός είναι ένας Κλάδος που μπορεί να υποστηριχθεί με ένα ευρύ φάσμα μεθόδων και προσεγγίσεων, έμμεσων και άμεσων. Για μια χώρα όπως η Ελλάδα -που πληροί όλες τις προϋποθέσεις- καθίσταται μονόδρομος ο σχεδιασμός μιας συνδυαστικής, ολιστικής στρατηγικής, που θα μεγιστοποιεί τα οφέλη και τη δημιουργία αξίας για όλους.
Επενδύσεις σε υποδομές και τουριστικού περιεχομένου έργα
Για να αξιοποιηθεί στον μέγιστο βαθμό η αναπτυξιακή δυναμική του τουρισμού, χρειάζονται πρωτίστως επενδύσεις και επιδοτήσεις σε ζωτικής σημασίας έργα και υποδομές, τα οποία με τη σειρά τους θα προσελκύσουν μεγαλύτερο πλήθος- αλλά και ποιότητα- επισκεπτών.
Η προσδοκώμενη ώθηση δε μπορεί παρά να επιτευχθεί πρωτίστως μέσα από τη δημιουργία προγραμμάτων επιδότησης τουριστικών έργων και την κατάρτιση εκείνων των νομοθετικών, χωροταξικών και φορολογικών πλαισίων που ευνοούν τη δημιουργία υποδομών, όπως ξενοδοχειακών μονάδων, αεροδρομίων, την κατασκευή μαρινών, καθώς και την ενίσχυση διασύνδεσης περιοχών διά ξηράς, θαλάσσης και αέρος.
Επενδύσεις σε αγορές και κλάδους με υψηλό ταξιδιωτικό δείκτη
Καταλυτικής σημασίας για την τουριστική ανάπτυξη του τόπου μπορεί να αποδειχθεί ένας τομέας που έως σήμερα δεν έχει λάβει την προσοχή που του αξίζει: η προώθηση ενός νέου positioning για τη Χώρα μας, ως Hub εταιρειών, κλάδων και αγορών με υψηλή ταξιδιωτική κίνηση.
Η εξασφάλιση ευνοϊκών συνθηκών και η παροχή κινήτρων σε εταιρείες για να μεταφέρουν την έδρα τους στην Ελλάδα, μπορούν να έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην ανάπτυξη του επαγγελματικού τουρισμού, συμπεριλαμβανομένου του business ταξιδιού, της οργάνωσης εκδηλώσεων, συνεδρίων και εμπορικών εκθέσεων στην Ελλάδα, καθώς και της ανάπτυξης του Destination Management.
Έχοντας πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας και εξειδίκευσης στη διαχείριση των επαγγελματικών ταξιδιών, πιστεύουμε ακράδαντα πως το business traveling αποτελεί πηγή αναξιοποίητου δυναμικού, καθώς μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στον εμπλουτισμό του τουριστικού αναπτυξιακού μείγματος του τόπου. Ταξίδι άλλωστε, σημαίνει εξωστρέφεια και εξωστρέφεια σημαίνει αειφορία και ανάπτυξη, τόσο για την επιχειρηματικότητα όσο και για την ίδια τη Χώρα.
Κομβικοί για την οικονομική ανάπτυξη τομείς, όπως η Ναυτιλία, η Ενέργεια και τα Logistics, έχουν ιδιαίτερα υψηλό ταξιδιωτικό δείκτη και αξιοσημείωτο όγκο ταξιδιωτικών αναγκών που σχετίζονται με τα στελέχη τους, τους πελάτες και τους συνεργάτες τους. Νέες επενδύσεις σε logistic centers, ευνοϊκά νομοθετικά και φορολογικά πλαίσια για τη Ναυτιλία, καθώς και η ανάπτυξη των δομών παραγωγής ενέργειας, θα ενισχύσουν σημαντικά τις βιομηχανίες αυτές, για τις οποίες το ταξίδι αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της δραστηριότητάς τους.
Όλα αυτά συνθέτουν έναν ενάρετο κύκλο που μπορεί να αυξήσει δραματικά τα έσοδα του τουρισμού μας. Παράλληλοι κλάδοι και βιομηχανίες που λειτουργούν συμπληρωματικά και συνεργατικά προς τους παραπάνω, μπορούν να επιταχύνουν ακόμα περισσότερο την ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος και να αλλάξουν άρδην το τοπίο που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Οι παραπάνω παρεμβάσεις δε, δεν σημαίνουν μόνο αύξηση της τουριστικής κίνησης, αλλά και της ίδιας της τουριστικής περιόδου, αφού ο επαγγελματικός τουρισμός διαρκεί κατ’ ελάχιστο 10 μήνες. Βεβαίως, μία τέτοια στρατηγική προσφέρει οφέλη και στον τουρισμό αναψυχής, καθώς ο ταξιδιώτης που γνωρίζει την Ελλάδα με αφορμή ένα επαγγελματικό ταξίδι, θα την επισκεφτεί στη συνέχεια για τις προσωπικές του διακοπές. Ίσως αυτή είναι και η σημαντικότερη διαφήμιση της Ελλάδας, μέσω δηλαδή της προσωπικής εμπειρίας του ταξιδιώτη και της διασποράς της στον τόπο καταγωγής του δια της οδού του word of mouth, με τεράστιο όφελος για τη Χώρα μας.
Ανάπτυξη θεματικού τουρισμού υψηλού επιπέδου
Στον κλάδο του θεματικού τουρισμού αντίστοιχα, υπάρχουν δύο ανεκμετάλλευτοι έως σήμερα τομείς- high level / high paying tourism- με τεράστιες προοπτικές για τη Χώρα.
Τουρισμός Σκαφών Αναψυχής
Η Ελλάδα διαθέτει μία αχανή ακτογραμμή που θα ζήλευαν ακόμα και κράτη της Μεσογείου τα οποία έχουν εδραιωθεί ως Yachting Ηubs. Μπορούμε και οφείλουμε να πάρουμε τη θέση που μας αξίζει σε αυτή την τουριστική αγορά εφόσον προχωρήσουμε στις κατάλληλες επενδύσεις αναφορικά με μαρίνες και άλλες σημαντικές υποδομές σε κομβικές τοποθεσίες στην ηπειρωτική και νησιωτική Ελλάδα.
Γίνεται εύκολα αντιληπτό το επίπεδο του τουρισμού –και το ύψος των εσόδων αντίστοιχα- αν τα σκάφη αυτά είχαν τη βάση τους στην Ελλάδα αντί για την Ιταλία ή τη Γαλλία, καθώς και τις συνολικές προοπτικές ανάπτυξης που θα άνοιγε μία τέτοια εξέλιξη για τη Χώρα μας.
Αθλητικός Τουρισμός- Golf
H Ελλάδα, με 300 μέρες το χρόνο ηλιοφάνεια, μεσογειακό κλίμα, ειδυλλιακό τοπίο και υψηλής ποιότητας γαστρονομία, είναι ίσως ο καταλληλότερος προορισμός παγκοσμίως για τους golfers. To άθλημα αυτό –που αποτελεί ένα από τα 4 πιο δημοφιλή παγκοσμίως- μπορεί να συμβάλει καθοριστικά στην ανάπτυξη του τουρισμού μας χάρη στο παρακάτω τρίπτυχο:
- Προσελκύει κοινό υψηλού οικονομικού και κοινωνικού status.
- To ταξίδι ενός golfer συνήθως διαρκεί αρκετές μέρες (μέσο όρο 5-7)
- Οι αγώνες διεξάγονται για 10 μήνες το έτος (Φεβρουάριο- Νοέμβριο)
Με άλλα λόγια, ο αθλητικός τουρισμός υψηλού επιπέδου, όπως το golf, προσφέρει μεγάλη τουριστική σεζόν και -το κυριότερο- με μεγάλη επένδυση ανά επισκέπτη, καθώς αφορά σε τουρίστες οι οποίοι έχουν και τη δυνατότητα και την κουλτούρα να ξοδεύουν χρήματα κατά τις (αρκετές) μέρες που θα βρίσκονται στη Χώρα μας.
Φυσικά, για να αναπτυχθεί ο θεματικός αυτός τουρισμός, θα πρέπει πρώτα να υλοποιηθούν οι αντίστοιχες επενδύσεις. Μη ξεχνάμε άλλωστε, πως στην Ελλάδα, το Costa Navarino πήρε σάρκα και οστά αποκλειστικά χάρη στο όραμα και την 25ετή επένδυση του ιδρυτή του, Καπετάν Βασίλη Κωνσταντακόπουλου. Για να γίνουν ανάλογες επενδύσεις, θα πρέπει να δοθούν τα αντίστοιχα κίνητρα που θα ευνοήσουν την άμεση και ταχεία δημιουργία κατάλληλων υποδομών. Υποδομών που θα προσελκύσουν ακόμη περισσότερο το ενδιαφέρον της παγκόσμιας κοινότητας golf και θα καταστήσουν την Ελλάδα τον must προορισμό για το πολυπληθές και ιδιαίτερα ποιοτικό, κοινό του αθλήματος.
Δε χωρά αμφιβολία πως σήμερα η Χώρα μας βρίσκεται μπροστά σε ένα σημαντικό σταυροδρόμι για το αύριο του Τουρισμού. Ένα σταυροδρόμι στο οποίο καλείται να επανατοποθετήσει τη θέση της στην παγκόσμια- ιδιαίτερα ανταγωνιστική- τουριστική αγορά, να επενδύσει σε τομείς που ξεπερνούν την «περπατημένη στρατηγική» και να ανοίξει νέους ορίζοντες εξέλιξης για την τουριστική της βιομηχανία. Καινούργιους οδούς, που ευνοούν μια ανάπτυξη με πιο μόνιμα και βιώσιμα χαρακτηριστικά, ενώ προάγουν το τουριστικό προϊόν, εκσυγχρονίζουν το παραγωγικό μοντέλο και αναβαθμίζουν την εικόνα της Χώρας.
Έχοντας πάνω από 40 χρόνια εμπειρίας και εξειδίκευσης στη διαχείριση των επαγγελματικών ταξιδιών, πιστεύουμε ακράδαντα πως το business traveling αποτελεί πηγή αναξιοποίητου δυναμικού, καθώς μπορεί να συμβάλλει τα μέγιστα στον εμπλουτισμό του τουριστικού αναπτυξιακού μείγματος του τόπου. Ταξίδι άλλωστε, σημαίνει εξωστρέφεια και εξωστρέφεια σημαίνει αειφορία και ανάπτυξη, τόσο για την επιχειρηματικότητα όσο και για την ίδια τη Χώρα.
Κωνσταντίνος Οικονόμου, Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου Marine Tours: “Repositioning Greece: Νέες προοπτικές και οδοί ανάπτυξης για την «ατμομηχανή» της εθνικής μας οικονομίας” | Date: 09/02/2022 © Energizing Greece Magazine | 1st Edition March 2022 |
| 1st Edition Energizing Greece Magazine | March 2022 |
| Greece is the Destination, We are the Drivers |