Η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη αντιμετωπίζει αυξανόμενες προκλήσεις, από τη μετάβαση σε τεχνολογίες με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, τις διαταραχές στις αλυσίδες εφοδιασμού, τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Ασία έως τη μείωση της ζήτησης για ηλεκτρικά μοντέλα.
Στο πλαίσιο αυτό, η Συμμαχία για τις Περιφέρειες της Αυτοκινητοβιομηχανίας (ARA) συγκάλεσε για το 3ο ετήσιο πολιτικό της συνέδριο στις 29 Νοεμβρίου στη Monza της Ιταλίας, για να εξετάσει στρατηγικές για μια δίκαιη και ανταγωνιστική μετάβαση στον ευρωπαϊκό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας με στόχο τη διατήρηση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας της βιομηχανίας.
Στη διάσκεψη συμμετείχαν εκπρόσωποι από τις περισσότερες από τις 36 περιφέρειες μέλη της Συμμαχίας, οι οποίοι εξέφρασαν τις ανησυχίες του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στις περιφέρειές τους και επιβεβαίωσαν τη δέσμευσή τους για απαλλαγή του ευρωπαϊκού τομέα μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές, ενισχύοντας παράλληλα τα περιφερειακά βιομηχανικά οικοσυστήματα και τη δημιουργία αξίας ώστε να μην μείνει καμία αυτοκινητοβιομηχανία στο περιθώριο.
Ενέκριναν τη «Δήλωση της Monza», η οποία επιβεβαιώνει τις φιλοδοξίες της Ευρώπης για το κλίμα και απαιτεί περισσότερη στήριξη από την ΕΕ για την ανταγωνιστικότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ενώ η ARA υποστηρίζει τους στόχους της ΕΕ για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, οι συμμετέχοντες τόνισαν τη σημασία ενός σαφούς και σταθερού χάρτη πορείας για την καθοδήγηση των αυτοκινητοβιομηχανικών περιφερειών μέσω αυτής της μετάβασης. Η Συμμαχία εξέφρασε την ικανοποίησή της για την έμφαση που δίνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην τεχνολογική ουδετερότητα, με έμφαση στον εξηλεκτρισμό ως βασικές στρατηγικές για την απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές, αλλά τόνισε την ανάγκη να διερευνηθούν εναλλακτικές κλιματικά ουδέτερες τεχνολογίες για την αντιμετώπιση διαφορετικών αναγκών κινητικότητας.
Η δήλωση τονίζει επίσης την ανάγκη για συνεκτική νομοθεσία της ΕΕ για τη στήριξη της μετάβασης, συμπεριλαμβανομένης μιας σταθερής διαδρομής για την επίτευξη των στόχων μηδενικών εκπομπών του 2035 και έγκαιρης αναθεώρησης των κανονισμών για τις εκπομπές, στοχευμένης στήριξης για οχήματα με ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα και χρηματοδότησης υποδομών, όπως για τα σημεία φόρτισης. Τα μέλη της ARA ζήτησαν τη διασφάλιση της κυριαρχίας της ΕΕ στη διαχείριση δεδομένων οχημάτων, ζητώντας σαφείς κανονισμούς για την προώθηση της καινοτομίας, προστατεύοντας παράλληλα τις ευρωπαϊκές εταιρείες και τους καταναλωτές. Λαμβάνοντας υπόψη τις βαθιές κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις αυτής της μετάβασης, η Συμμαχία τόνισε τη σημασία των περιφερειακών και τοποκεντρικών λύσεων για τη στήριξη των τοπικών οικονομιών και εργαζομένων. Ζήτησε επίσης ισχυρούς μηχανισμούς χρηματοδότησης στο πλαίσιο του πλαισίου δίκαιης μετάβασης για την αντιμετώπιση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι περιφέρειες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Κατά τη διάρκεια της διάσκεψης, η περιφέρεια της Λομβαρδίας ανέλαβε την προεδρία της Συμμαχίας, με τον Grand-Est ως νέο αντιπρόεδρο. Κατά τους προσεχείς μήνες, η ARA έχει ως στόχο να εντείνει τη συνεργασία της με την ΕΕ και άλλα ενδιαφερόμενα μέρη και δεσμεύτηκε να συνεργαστεί στενά με την ΕτΠ και τη διακομματική ομάδα της ΕτΠ για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή και ισότιμη μετάβαση για όλες τις περιφέρειες και τα ενδιαφερόμενα μέρη.
Αποσπάσματα:
Arianna Maria CENSI (IT/PES), αντιδήμαρχος κινητικότητας του Μιλάνου και αντιπρόεδρος της επιτροπής COTER της ΕτΠ: «Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή των Περιφερειών είναι σταθερά προσηλωμένη στη διασφάλιση μιας δίκαιης μετάβασης σε όλες τις ευρωπαϊκές περιφέρειες. Στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας — η βιομηχανική ραχοκοκαλιά μας και η κινητήρια δύναμη των περιφερειακών οικοσυστημάτων έρευνας και καινοτομίας — η στήριξη αυτή είναι ζωτικής σημασίας. Μόνο με ισχυρή στήριξη από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τόσο εντός όσο και πέραν της πολιτικής συνοχής, μπορούμε να επιτύχουμε μια δίκαιη, ανταγωνιστική μετάβαση που να ευθυγραμμίζεται με τους στόχους μας για το κλίμα.»
Guido Guidesi, περιφερειακός υπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης της Λομβαρδίας και πρόεδρος της ARA: Το έργο της Συμμαχίας 36 Περιφερειών θα είναι θεμελιώδους σημασίας για την προσπάθεια υποβολής συγκεκριμένων προτάσεων στην επόμενη Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και ιδεών που θα επιτρέψουν στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας να είναι στρατηγικός στο μέλλον. Ο τομέας αυτός έχει κάνει την οικονομική ιστορία της ηπείρου και σήμερα χρειάζεται διορθωτικά μέτρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να αποφευχθεί μια μη αναστρέψιμη κρίση.»
María Victoria CHIVITE NAVASCUÉS (ES/PES), πρόεδρος της περιφερειακής κυβέρνησης της Ναβάρας και απερχόμενος πρόεδρος της ARA: «Η Ευρώπη πρέπει να παράσχει ισχυρή και σαφή στήριξη στη βιομηχανία μας με ευέλικτη απάντηση, χάρτη πορείας και οικονομική στήριξη για ένα ψηφιακό και βιώσιμο μέλλον. Εκτιμούμε την έμφαση που δίνει η δήλωση σε μια σταθερή πορεία στη βιομηχανία για την επίτευξη των στόχων για τις εκπομπές, ιδίως τις μηδενικές εκπομπές έως το 2035. Η βιομηχανία χρειάζεται βεβαιότητα για τους κατασκευαστές, τους προμηθευτές, τους εργαζομένους και τους πολίτες. Επιπλέον, η ανταγωνιστικότητα δεν θα πρέπει να αποβαίνει εις βάρος της βιωσιμότητας.»
Marco MARSILIO (IT/ECR), Πρόεδρος της περιφέρειας Abruzzo και εισηγητής της ΕτΠ με θέμα «Δίκαιη μετάβαση για όλες τις περιφέρειες της ΕΕ»: «Εάν δεν υιοθετήσουμε μια πιο σταδιακή προσέγγιση στη μετάβαση, θα χρειαστούμε ένα μαζικό πακέτο στήριξης για να διευκολύνουμε τη μετάβαση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ως εκ τούτου, και σήμερα με τη Διακήρυξη της Monza, ζητούμε τεχνολογική ουδετερότητα, και με αυτήν δεν εννοούμε μόνο τα ηλεκτρονικά καύσιμα αλλά και τα βιοκαύσιμα ως εναλλακτικές οδούς για το μάντρα των ηλεκτρικών οχημάτων.»
Περισσότερες πληροφορίες:
Η Συμμαχία για τις Περιφέρειες της Αυτοκινητοβιομηχανίας είναι μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής των Περιφερειών, αποτελούμενη από 36 συμμετέχουσες περιφέρειες, η οποία αναγνωρίζει την ανάγκη για αποφασιστική δράση για την επίτευξη των στόχων της ΕΕ για το κλίμα. Στόχος της είναι να φέρει σε επαφή τις περιφέρειες με ισχυρό τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας που επιθυμούν να διαδραματίσουν ενεργό ρόλο στην απαλλαγή του τομέα των μεταφορών από τις ανθρακούχες εκπομπές και να συμβάλουν στην επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, ώστε να διασφαλιστεί μια δίκαιη μετάβαση για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
Με την έγκριση της σταδιακής κατάργησης της εσωτερικής καύσης έως το 2035, η Συμμαχία καλείται να διαδραματίσει καίριο ρόλο: η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει την εντολή να υποβάλει έκθεση έως το τέλος του 2025 σχετικά με τους δημοσιονομικούς πόρους που απαιτούνται για να καταστεί αυτή η μετάβαση δίκαιη για όλους. Οι νομοθέτες δεσμεύουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να βασίσει την έκθεσή της στις εργασίες της Συμμαχίας για τις Περιφέρειες της Αυτοκινητοβιομηχανίας. Η ARA θα είναι επίσης αποτελεσματικός εταίρος για τη στήριξη του νεοαναγγελθέντος στρατηγικού διαλόγου για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, υπό την ηγεσία της Προέδρου Ursula von der Leyen και με την υποστήριξη του νέου επιτρόπου μεταφορών και πρώην Προέδρου της ΕτΠ, Απόστολου Τζιτζικώστα, για τη συγκέντρωση των ενδιαφερόμενων μερών και τον σχεδιασμό λύσεων για τη βαθιά και ανατρεπτική μετάβαση του κλάδου.
Η δίκαιη μετάβαση στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης έχει κεντρική σημασία για την ARA και την Επιτροπή των Περιφερειών. Κατά τη σύνοδο ολομέλειάς της τον Οκτώβριο, η ΕτΠ υιοθέτησε τη γνωμοδότηση με θέμα «Δίκαιη μετάβαση για όλες τις περιφέρειες της ΕΕ», του εισηγητή Marco Marsilio ( IT/ECR), Προέδρου της περιφέρειας Abruzzo, στην οποία ζητεί στοχευμένη χρηματοδότηση από την ΕΕ και μια τεχνολογικά ουδέτερη προσέγγιση για τη διασφάλιση μιας δίκαιης μετάβασης που δεν θα θέτει σε κίνδυνο την ανταγωνιστικότητα των περιφερειών και των βιομηχανιών της Ευρώπης.