
Η ελληνική ναυτιλία αποτελεί ένα ανεκτίμητο Εθνικό Κεφάλαιο με ανεξάντλητα οικονομικά και κοινωνικά οφέλη για τον τόπο μας. Η Ελλάδα παραμένει η κορυφαία ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες με περισσότερα από 5.500 πλοία, ελέγχουν σήμερα περίπου το 21% του παγκόσμιου στόλου, σε όρους χωρητικότητας (dwt)1, ενώ παράλληλα, αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 45,8% σε σύγκριση με το 2014, ενώ ακόμη και κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%, σε μία ιδιαίτερα δύσκολη περίοδο για την παγκόσμια οικονομία.
Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος μεταφέρει φορτία μεταξύ τρίτων χωρών σε ποσοστό άνω του 98% της μεταφορικής του ικανότητας, αποτελώντας έτσι τον μεγαλύτερο διασυνοριακό μεταφορέα παγκοσμίως. Το ναυτιλιακό συνάλλαγμα που εισέρρευσε στην Ελλάδα από αρχές του 2022 έως και τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, ανήλθε σε 19,48 δισεκ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε ποσό άνω του 10% του ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος μόνο σε 10 μήνες.
Από τα παραπάνω νούμερα, αντιλαμβάνεται κανείς ότι το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ως φορέας στον οποίο η Ελληνική Πολιτεία έχει εμπιστευθεί την διαχείριση ενός από τα πιο ευαίσθητα στοιχεία του ελληνισμού, της θάλασσας, διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη διατήρηση αυτής της παγκόσμιας πρωτοκαθεδρίας της ναυτιλίας μας.
Πάγια και θεμελιώδης επιδίωξη του υπουργείου ήταν και παραμένει η ενίσχυση της παγκόσμιας ισχύος της ελληνικής ναυτιλίας. Για τον λόγο αυτό στις αρχές του 2021 προωθήσαμε μέτρα για την ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας του εθνικού νηολογίου. Σήμερα, δύο χρόνια μετά την εφαρμογή των μέτρων, μπορούμε να μιλάμε για μία επιτυχημένη παρέμβαση, καθώς την διετία 2021-2022 παρατηρήθηκε σταθερή αύξηση των εγγραφών ποντοπόρων πλοίων στο ελληνικό νηολόγιο, που αντιστοιχεί σε αύξηση 23,8% για το έτος 2021 και 42,8% για το έτος 2022, σε σχέση με το έτος 2020.


Η Ναυτιλιακή βιομηχανία, είναι μία παγκόσμια δραστηριότητα η οποία εξελίσσεται και εκσυγχρονίζεται σε παράλληλες διαδρομές με την τεχνολογία αλλά και τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς. Αυτοί οι δύο βασικοί άξονες, καθορίζουν και την εγρήγορση που απαιτείται σε επίπεδο επενδύσεων που αφορούν και τα πλοία, αλλά και τις υποδομές.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, επενδύουν συνεχώς σε νέα, ενεργειακά αποδοτικά πλοία και σε φιλικό προς το περιβάλλον εξοπλισμό ενώ η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου είναι τα 9,99 έτη, χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο (10,28 έτη). Παράλληλα, περισσότερο από το ένα τέταρτο της ελληνόκτητης χωρητικότητας (σε dwt) εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του Παγκόσμιου προτύπου του Δείκτη Ενεργειακής Απόδοσης κατά τη Σχεδίαση του πλοίου, τεχνικό μέτρο του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), το οποίο διασφαλίζει βελτιωμένη ενεργειακή απόδοση για τα πλοία.
Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, συνεχίζουμε να υλοποιούμε έργα και δράσεις για την ενίσχυση και εδραίωση της παγκόσμιας ισχύος της χώρας μας στον τομέα της ναυτιλίας, αναβαθμίζουμε διαρκώς το επίπεδο της ψηφιακής διακυβέρνησης ενώ αναδιοργανώσαμε τη ναυτιλιακή διοίκηση και εκπαίδευση. Ενισχύσαμε την ασφάλεια και την προστασία στον θαλάσσιο χώρο και διαφυλάσσουμε τα σύνορα της χώρας. Αξιοποιήσαμε την ανάπτυξη των προοπτικών των νησιών μας και αναλάβαμε ειδική μέριμνα για την οικονομική, κοινωνική και εδαφική συνοχή του νησιωτικού χώρου, υπό το πρίσμα της Γαλάζιας οικονομίας, ενώ βελτιώσαμε και αξιοποιούμε με συνέπεια τα ελληνικά λιμάνια.
Από τις αρχές του 2021, η Ελλάδα παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο σε Ευρωπαϊκό επίπεδο έχοντας θεσμοθετήσει ένα ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο για τα θέματα της νησιωτικότητας με συγκεκριμένα χρηματοδοτικά εργαλεία για την ανάπτυξη των νησιών μας.


– Το πρόγραμμα «Νέαρχος» προβλέπει τη χρηματοδότηση έργων δημοσίου χαρακτήρα στους τομείς: λιμενικές υποδομές, υποδομές και δίκτυα διαχείρισης-μεταφοράς και διανομής ύδατος, διαχείρισης ενέργειας, θαλάσσιων μεταφορών.
– Το «Πρόγραμμα χρηματοδότησης νησιωτικής επιχειρηματικότητας», με πόρους από το ΕΣΠΑ και το ΠΔΕ, θα καλύψει τις ανάγκες πολύ μικρών, μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες σε νησιωτικές περιφέρειες της χώρας δίνοντας έμφαση στη στήριξη του λειτουργικού κόστους για τη διατήρηση της βιωσιμότητας τους.
– Το «Ταμείο Θαλάσσιας-Γαλάζιας Οικονομίας», μέσω εθνικών και ευρωπαϊκών πόρων, (ΠΔΕ, ΕΣΠΑ), έχει ως στόχο την προώθηση της καινοτόμου επιχειρηματικότητας στον τομέα της Θαλάσσιας Οικονομίας και της Γαλάζιας Ανάπτυξης, με έμφαση στους τομείς ναυτιλιακής τεχνολογίας, ναυτιλιακού και ναυπηγικού εξοπλισμού, ανάπτυξης εφαρμογών και για τη χρήση τεχνολογίας, πληροφορικής και επικοινωνιών στους τομείς αυτούς.
Πλέον, η χώρα μας διαθέτει μία ολοκληρωμένη λιμενική στρατηγική. Στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, καταφέραμε να αξιοποιήσουμε το νέο θεσμικό πλαίσιο ενισχύοντας τον τομέα των θαλασσίων μεταφορών, διοχετεύοντας, μεταξύ άλλων, 205 εκατ. ευρώ σε 45 έργα, τα οποία έχουν ήδη ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021-2027 και στο Ταμείο Ανάκαμψης. Καταφέραμε να εξασφαλίσουμε επιλεξημότητα χρηματοδότησης για νησιωτικούς λιμένες εκτός του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών. Μετατρέποντας την κρίση της πανδημίας σε ευκαιρία, επιταχύνθηκαν οι εξελίξεις τόσο σε επίπεδο αγοράς όσο και σε επίπεδο ετοιμότητας του κράτους. Ο νησιώτης κάτοικος και ο νησιώτης επιχειρηματίας πρέπει να αντιμετωπίζεται με σεβασμό και με ειδική μέριμνα για να έχει ισότιμη πρόσβαση σε υπηρεσίες μεταφορών και ασφαλών υποδομών.
Γιάννης Πλακιωτάκης, Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής: “Ελληνική Ναυτιλία: Ανεκτίμητο εθνικό κεφάλαιο” | Date: 17/03/2023 © Energizing Greece Magazine | 2nd Edition March 2023 |